måndag 15 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Så gör du en proffsig pitch

|  

Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

Hösten närmar sig och därmed nya tag för startups och tillväxtbolag att hitta nya investerare. I Malmö och Lund arrangeras en lång rad investerarträffar i stora och små evenemang där entreprenörer får visa upp sin affärsidé och verksamhet.

Men då gäller det att säga de rätta sakerna och veta vad investerarna vill veta. Och att möta investerare kan vara skrämmande för många. Idag är dessutom konkurrensen om kapitalet hårdare än på länge. Därför är det extra viktigt att stå ut med hjälp av en stark pitch.

Nedan följer en modell framtagen av Rapidus delägare Jan Dahlqvist som har 30 års erfarenhet av riskkapitalbranschen. Han är dessutom programledare i Rapidus podd ”Lejonkulan” som har premiär inom kort.

I Lejonkulan bjuder vi in entreprenörer att pitcha sina idéer för Jan som är skoningslös mot dem som inte håller måttet. Här är Jans sju bästa tips:

  1. Identifiera problemet

Börja med att på djupet identifiera problemet som ditt bolag löser. Vad är gapet i marknaden eller det ouppfyllda behovet som din produkt eller service kan lösa? Investerare vill veta om det finns ett riktigt stort problem som ditt bolag kan lösa, och ett som det är värt att investera i.

  1. Presentera lösningen

När du har identifierat problemet är det dags att presentera din lösning. Förklara hur er produkt eller service fyller gapet på marknaden och varför det är unikt. Visa att ni är ”laxen i sillstimmet”. Detta är chansen att visa investerarna varför det är attraktivt att investera i bolaget och varför det är annorlunda än konkurrenterna.

  1. Timingen – varför nu?

Varför är tiden optimal just nu att investera i ditt bolag? Är det något intressant som sker på marknaden för tillfället, vilket skapar en öppning? Kan tillfället just nu medföra att det behövs mindre kapital än vid en normal marknadssituation? Investerarna vill förstå om timingen är optimal.

  1. Påvisa marknadsstorleken

Investerare vill veta om det finns en tillräckligt stor marknad för bolagets lösning. Var ordentligt förberedd att demonstrera storleken på marknaden, men framför allt hur bolaget skall adressera marknaden. Detta betyder att presentera både den adresserbara marknaden (TAM) och den funktionsdugliga adresserbara marknaden (SAM) En stor TAM och en tydlig väg till SAM kommer att medföra en mer attraktiv pitch mot investerarna.

  1. Undersök din konkurrenssituation

Var ärlig i beskrivningen av konkurrensbilden. Överdriv inte i presentationen liknande, “det finns ingen konkurrens – vi är unika”. Tvärtom är det så att om det inte finns konkurrens så finns det ingen marknad. Identifiera konkurrenternas styrkor och svagheter. Använd informationen till att visa att bolaget är bättre positionerat än konkurrenterna.

  1. Utveckla en affärsmodell

En stark affärsmodell är nödvändig för varje bolag som söker kapital. Investerarna vill se att bolaget har en tydlig plan för att tjäna pengar på sin produkt eller service samt att bolagets intäktsströmmar är långsiktigt uthålliga. Utveckla en affärsmodell som beskriver intäktsströmmar, kostnader och marginaler. Var beredd på att bli utmanad på varje post.

  1. Presentera en tillväxtplan

Till slut, investerarna vill se hur bolaget planerar för att växa på marknaden. Bygg upp en realistisk tillväxtplan som visar upp marknadsstorlek, konkurrens och affärsmodell. Visa investerarna hur bolaget planerar använda finansieringen för att uppnå tillväxt målen – sätt upp milstolpar.

Att pitcha bolaget till investerare kan vara en nervkittlande upplevelse. Den här modellen kräver omfattande förberedelser, men det finns inga genvägar. Om du klarar dessa sju punkter är du redo att imponera och bolaget har en stor chans till framgång.

Rapidus

Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.