Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh firade i helgen tio år på sin post. Under tiden har hon skaffat sig en position som Sveriges mäktigaste kommunpolitiker, rankad enligt en rundfrågning som Dagens Samhälle gjort. Rapidus fick en timmes samtal på hennes arbetsrum i stadshuset.
Hon är just hemkommen från ett drygt dygn i Almedalen där hon diskuterat energi och infrastruktur, två frågor som ligger högt upp på den skånska agendan. Men vi börjar med makten:
– Det så klart väldigt hedrande när till och med politiker från andra partier än mitt eget nämner mig i det sammanhanget. Jag antar att jag utmärkt mig för att jag berättat vad jag ser och för att jag drivit på regeringar för nationella beslut, säger hon.
Jag frågar om det varit skillnad att få gehör för regionala frågor med en socialdemokratisk regering, jämfört med en borgerlig.
– Skojar du, säger hon. Det var en jättefrustration med regeringen Reinfeldt. Göran Hägglund (dåvarande socialminister, red) kom till Malmö en gång. Men när det drog ihop sig till val kom de ned från Stockholm och pekade på våra problem med kriminaliteten. När Stefan Löfven tillträdde sa jag åt honom att vara hela Sveriges statsminister.
Malmö hade onekligen ett dåligt rykte för tio år sedan. Gängkriminalitet och skjutningar såg ut att vara ett isolerat Malmöproblem. I dag ser det annorlunda ut.
– Vi fångade kriminaliteten tidigt och tvingades tänka nytt eftersom vi inte fick hjälp. Vi jobbade nära polisen och över myndighetsgränserna. Den så kallade Malmöbilden var ett problem som även oroade näringslivet eftersom det gick ut över tillgång till kvalificerad arbetskraft och nyetableringar.
Hur går det för Malmö i dag?
– Det är tuffa tider i hela landet, och där är det likadant för Malmö. Men vi har inte sett någon uppgång i arbetslösheten, än i alla fall. Malmö har en hög arbetslöshet, men den har minskat de senaste åren. Skolresultaten förbättras sakta och tryggheten har ökat. Vi har en inflyttning till staden. Nästan hälften av alla nya jobb i Skåne skapas i Malmö.
Ett problem som Katrin Stjernfeldt Jammeh brottas med är mixen av nya arbetstillfällen.
– Vi har fantastiskt många innovativa företag med hög teknologihöjd. De skapar förvisso tillväxt, men inte den bredd av arbetstillfällen som staden behöver. Malmö har problemet att staden är liten till ytan i förhållande till befolkningen. Vi har inte plats för stora logistikcenter och industrier, som de till exempel har i Landskrona och Helsingborg.
– Men vi jobbar aktivt med vad vi kan. Vi tittar på markanvändningen och att staden ska ge uppbackning till företag när det gäller tillstånd, tillsyn och annan myndighetsutövning. Vi har byggt bort en bostadsskuld och är redo att titta på mark för industrin, i den mån vi har någon.
Infrastrukturen och Öresundsförbindelser till Danmark är ständigt på tapeten. Jag frågar om det inte är kontraproduktivt att tre städer, Malmö, Landskrona och Helsingborg driver sina egna kampanjer för var sin jätteinvestering som måste välsignas i Stockholm.
– Jag har aldrig argumenterat bara för en metro mellan Malmö och Köpenhamn, när jag talat med statsföreträdare. Jag försöker bara få dem att se potentialen i Öresundsregionen och kommer någon med en bättre lösning än metron, så fine, säger hon.
Hon påpekar också att projektet inte behöver belasta en statsbudget, utan föreslår att metron, i likhet med Öresundsbron, ska lånefinansieras med statlig garanti och återbetalas med hjälp av avgifter.
– Se det som en tredje våning till Öresundsbron, säger hon och påpekar att på det danska näringslivet har vaknat och vill ha en utbyggd förbindelse. Orsaken är att företagen i Danmark, med en arbetslöshet på 3 procent, behöver svensk arbetskraft.
Energifrågan är ett annat ämne som seglat upp i aktualitet. Likt kriminaliteten som skrämde företag från nyetableringar för tio år sedan är det nu den skakiga tillgången på energi, och priset på den, som avhåller näringslivet från etablering i Malmö och Skåne generellt.
– Skåne har en självförsörjningsgrad på 20 procent. Det måste upp, och från nationellt håll har det saknats det en plan för att ö-drifta Malmö. Det var ju för väl att Svenska Kraftnät stoppade nedmonteringen av Öresundsverket.
Ö-drift innebär att staden ska ha förmåga att själv producera tillräckligt med energi även om alla förbindelser skulle klippas av. Strategi för detta finns för Stockholm och Göteborg, men inte för Malmö förrän myndigheten satte ned foten om Öresundsverket.
– Och prissättningen på el måste ses över. Tänk om samma system hade gällt livsmedelspriser. Det hade varit otänkbart att mjölkpriset skulle svänga på samma sätt.
Som kso bollar Katrin Stjernfeldt Jammeh alla frågor dagligen, från sociala frågor, bostäder, skola och högre utbildning till infrastruktur och energi. Jag frågar vad som tar upp mest av hennes tid. Vad som prioriteras.
Hon lägger pannan i djupa veck.
– Allt hänger ju ihop. Stadsplaneringen till exempel. Det sociala hänger ihop med var vi bygger skolor. Sammantaget handlar det om att ta tillvara potentialen i vår stad och få ned arbetslösheten. Det är den röda tråden.
Gunnar Wrede