tisdag 23 juli 2024

inloggad som

…när fler satsar på solceller

I Sverige har elproduktionen från solenergi multiplicerats de senaste åren. Utvecklingen skyndas på av höga elpriser som gör att allt fler satsar på solceller.

För fem år sedan var den installerade effekten från solceller i Sverige drygt 400 megawatt per år, för 2022 låg effekten på 2,7 gigawatt. Av den hade 1,1 gigawatt installerats bara under förra året. Det enligt en analys från branschorganisationen Solar Power Europe.

Anledningen till att solceller blivit så populärt just nu är enligt Jouri Kanters, lektor i energi och byggdesign vid LTH, en kombination av två faktorer.

– Det har blivit mycket billigare med solceller, dessutom har elpriserna gått upp. Så folk tror att det är billigare att installera solceller, och det blir det nog också, säger han.

Anledningen till prissänkningen beror på att man har hittat material som kan ersätta de dyrare komponenterna i solceller.

– Men även att själva produktionen av solcellerna har ökat, vilket gjort dem billigare, säger Jouri Kanters.

Branschorganisationen Svensk Solenergi har 280 medlemmar. Bland annat fastighetsägare, installatörer och tekniker. Men desto färre solcellstillverkare.

– Det finns bara ett svenskt företag som producerar solceller. Det är Midsummer som har en fabrik i Järfälla, säger Svensk Solenergis vd Anna Werner.

Den absolut största andelen av solcellsanläggningarna kommer från Kina. Utöver det finns det en handfull bolag som beställer cellerna från Kina och sätter ihop modulerna i Sverige.

Mette Carlbom

I Sverige har elproduktionen från solenergi multiplicerats de senaste åren. Utvecklingen skyndas på av höga elpriser som gör att allt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.