Malmöbolaget Crunchfish har undertecknat ett avsiktsavtal om förvärv av en betalplattform baserad i Indien. Köpet väntas gå i lås inom kort och därefter står intåg på marknaderna i Afrika, Karibien, Latinamerika och Sydostasien på tur.
Crunchfish, som utvecklar mjukvara inom digital betalning och digitala kontanter, har sedan tidigare ett dotterbolag i Indien. Nu stärker bolaget närvaron i landet med köpet av den nya betalplattformen. Hur mycket affären är värd vill bolagets vd Joachim Samuelsson inte säga.
– Affären finansieras genom befintlig kassa och det är ett viktigt förvärv av flera skäl. Främst för att Indien är överlägset när det gäller realtidsbetalningar, det är dessutom strategiskt viktigt för oss att skapa en starkare närvaro i landet, säger Joachim Samuelsson.
Indien är världens mest snabbväxande mobilbetalningsmarknad. Den fullkomligt exploderade för ett par år sedan efter att den indiska regeringen infört noll-taxa på mobila realtidsbetalningar.
Crunchfish aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market och har sedan noteringen 2016 haft en skakig resa på börsen. Den senaste tiden har aktien dock stigit, hittills i år med nästan 80 procent. Bolaget redovisade minskad förlust med ett rörelseresultat på -9,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2022, jämfört med -14,2 under samma period året innan. Men någon omsättning under kvartalet är det inte tal om. Enligt Joachim Samuelsson ska man inte se på Crunchfish med finansiella ögon.
– Man måste titta på potentialen i bolaget och vi börjar bredda nu. Med avstamp i Indien är vårt fokus att gå globalt i år. Den afrikanska marknaden har seglat upp och är något vi satsar på. Även Karibien och i viss mån Latinamerika och Sydostasien är intressanta marknader, säger Joachim Samuelsson.
Martin Linderoth