IT-konsultbolaget Jayway blev en del av den internationella koncernen Devoteam för fem år sedan. Uppköpet innebar expansion för Malmöbolaget – men inte i Sverige.
När Devoteam köpte Jayway 2018 bidrog Malmöbolaget till att den franska IT-koncernen fick ytterligare en verksamhetsdel. Förra året bytte de också namn till Devoteam Creative Tech.
– Jayway var första hörnstenen i Devoteams affärsområde Creative Tech, där vi bygger digitala produkter. I den enheten var vi då 600 personer och nu är vi 1.200, men tillväxten har funnits ute i Europa, säger Philip Kron, affärsområdeschef för Devoteam Creative Tech och vd för Devoteam Sverige.
Nu är nästa steg är att växa antalet anställda framför allt i Stockholm men även i Halmstad.
– Vi har även ett bolag i Stockholm som köptes in 2019, som jobbar med Google- och molnlösningar, säger Philip Kron.
Omsättningen för svenska verksamheten, Devoteam Sverige och Devoteam Gcloud, låg på 733 miljoner kronor 2022 och väntas öka med 5 procent under 2023. Vid tiden för uppköpet år 2017 låg omsättningen för Jayway på cirka 117 miljoner kronor.
– Nu kan vi växa på andra områden där vi inte konkurrerar med varandra, om du lägger till vad vi gör inom data, säkerhet eller molnet. Vi har fler områden där vi kan anställa folk och sälja. Det är en bredare palett och det möjliggör tillväxten, säger Philip Kron.
Hur skulle du sammanfatta tiden efter uppköpet, blev det som ni trodde?
– Jag skulle säga både och. Det inflytande vi har kunnat få på Devoteam har varit över förväntan, med uppbyggnaden av Creative Tech i Europa som verkligen gått snabbt och landat väl. I Sverige har förändringen och tillväxten hittills varit mindre än förväntat, säger Philip Kron.
Devoteam-koncernen har över 10.000 anställda och är etablerad i 25 länder. Nyligen nådde koncernen en omsättning på 1 miljard euro.
Mette Carlbom