torsdag 9 maj 2024

inloggad som

Tungt år för Spotlight

|  
|  

Finanskoncernen Spotlight Group gjorde en tung förlust under 2022. Men vd Peter Gönczi hoppas vända från rött till svart redan i år.

Spotlight Groups nettoomsättning minskade från cirka 198 miljoner kronor 2021 till 156 miljoner 2022. Rörelseresultatet gick under samma period från 31,1 miljoner till minus 36 miljoner.

– Det är dystra siffror, men vi vet nu hur marknaden ser ut och har längs vägen börjat anpassa oss efter det rådande marknadsklimatet. Det handlar om att anpassa mun efter matsäck, både kostnader och affärsmodeller behöver ses över. Det senaste året har vi befunnit oss i en anpassningsperiod, säger Spotlights koncernchef Peter Gönczi.

Hur har ni hittills anpassat koncernen, rent konkret?

– Varje dotterbolag behöver ses över för sig. Ta till exempel vår kommunikationsbyrå Shark, som innan krisen var väldigt tunga på uppdrag om börsnoteringar. Men nu utgår vi från att det i princip inte kommer att vara fler IPO:er i Skåne, eller åtminstone väldigt få, innan klimatet vänder. Därför fokuserar Shark nu på andra kommunikationstjänster, relaterade till andra typer av transaktioner, och mer löpande uppdrag.

För att klara denna anpassningsperiod genomförde Spotlight Group en företrädesemission som avslutades i januari. Den tecknades till 161 procent och tillför koncernen 17,6 miljoner kronor före emissionskostnader.

– Vi arbetar för, och tror, att vi kommer att leverera svarta siffror under något av kvartalen redan i år. Men vår målgrupp är ju främst privatplacerare och småsparare, som nu är hårt belastade med stigande räntor, elkostnader och livsmedelspriser. Vår bransch är rejält nedkyld och jag tror att den kommer att vara det ganska länge. Large cap-index kanske kan röra sig upp och påverka oss positivt, men vi måste utgå från att privatplacerarkåren kommer att vara mycket mer försiktig i åtminstone ett till två år till, säger Peter Gönzci.

Emiliano Strauss

Finanskoncernen Spotlight Group gjorde en tung förlust under 2022. Men vd Peter Gönczi hoppas vända från rött till svart redan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Robotar från Lund vill in i e-handeln

    Cognibotics försäljning av robotautomation accelererar. Efter en ökning med över 30 procent flera år i rad har Lundabolaget nu säkrat sitt största kundavtal hittills.

  • Camurus lyfter på rapport

    Lunds läkemedelsstjärna Camurus ökar på sista raden i dagens rapport för årets första kvartal. Samtidigt upprepar det Lundabaserade läkemedelsbolaget sina finansiella utsikter för helåret.