torsdag 21 november 2024

inloggad som

TePe förvärvar sitt första produktbolag…

Malmöbolaget TePe har i och med köpet av Falubaserade Proxident förvärvat sitt första produktbolag och får därmed in ett helt nytt produktsegment: medel mot muntorrhet och tandkrämer. TePe ska nu fortsätta att växa både organiskt och genom förvärv, med målet att öka omsättningen från förra årets 915 miljoner till 1,5 miljarder kronor år 2025.

– Med Proxident är det första gången vi får in nya produkter genom förvärv. Vi värnar om våra kunders munhälsa och får nu ett mer komplett sortiment, säger Tepes vd Hanna Hageberg Hammar.

TePe har sedan starten för snart 60 år sedan vuxit organiskt med sina tandborstar, mellanrumsborstar och andra tandvårdsprodukter. De senaste åren även genom förvärv av ett par distributörer i Storbritannien och USA. Proxident, som i dag bara finns på den svenska marknaden, bidrar nu med en omsättning på runt 20 miljoner kronor per år.

Implementeringen av bolaget leds av Anne-Kristin Ottosson, som tillträtt en nyinrättad tjänst som Portfolio Director i TePes koncernledning. Hon har även lett etableringen av TePes senaste dotterbolag som startats i Australien.

– Proxidents produkter ska börja marknadsföras i Europa nästa år under TePes varumärke. Tyskland och Storbritannien är TePes största marknader. I Sverige kommer vart fjärde tandborste från TePe, säger Anne-Kristin Ottosson.

TePe-koncernen har runt 400 anställda, varav 250 personer vid huvudkontoret i Malmö där all utveckling och tillverkning av produkter och tillverkningsmaskiner sker.

– För att vara redo för en ökad efterfrågan har vi byggt ut produktionen i Malmö med 7.000 kvadratmeter. Vår strategi är att fortsätta växa med vår produktion i Sverige, säger Hanna Hageberg Hammar.

Hur ska ni öka omsättningen?

– Målsättningen är att bibehålla en organiskt tillväxt med runt tio procent per år. Utöver det kan fler förvärv vara intressant för att bredda vår portfölj av produkter och tjänster eller för att växa på befintliga och nya marknader. Vi har ett speciellt fokus på Asien som är vår största marknad efter Europa. Japan samt även Kina och Sydkorea är redan viktiga för oss och vi har nyligen inrättat ett regionkontor i Singapore för att stötta marknadsföringen i Asien, säger Hanna Hageberg Hammar.

TePe grundades 1965 av träsnidaren Henning Eklund, som utvecklade en trekantig tandsticka i trä, och bolaget ägs fortfarande av grundarfamiljen.

Elisabet Ottosson

Malmöbolaget TePe har i och med köpet av Falubaserade Proxident förvärvat sitt första produktbolag och får därmed in ett helt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.