fredag 22 november 2024

inloggad som

Suntribe bäddar för internationell tillväxt

|  

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har efter ett tufft pandemiår rest sig och knyter nu till sig nya försäljningspartners världen över.

– Förra året nådde vi inte våra uppsatta försäljningsmål på grund av pandemin men lyckades trots allt öka omsättningen till 3,5 miljoner. Ett dussintal av våra återförsäljare gick i konkurs så det var ett tufft läge. Nu har vi kommit ikapp och framtiden ser ljus ut, säger Suntribes medgrundare Julia Beyer.

I år har bolaget lyckats växa betydligt och siktar på en omsättning på mellan fem och sex miljoner innan året är slut. Produkterna har funnits tillgängliga för försäljning online via e-handelsbutiker i Sverige i drygt ett år och försäljningstillväxten ökar.

– Vi har växt med 40 procent i Sverige när vi jämför med 2020, mycket tack vare nätbutiker som Jordklok, Lyko och Apohem. Vi har även påbörjat försäljning i Asien där en ny partner i Hong Kong gjort oväntat bra ifrån sig.

Suntribe har slutit avtal med 17 nya försäljningspartners i Europa som fokuserar på att introducera produkterna för såväl apotek, kosmetikabutiker och aktörer inom sport- och outdoorbranschen. Bolaget har även fått uppmärksamhet i internationella medier och ska nu sikta in sig på sin första investeringsrunda, för att ytterligare sätta solcremen på världskartan.

– Vi är hittills helt självfinansierade men funderar på att ta in investerare i början på nästa år, säger Julia Beyer.

Julia Eriksson

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har efter ett tufft pandemiår rest sig och knyter nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.