Miljöteknikbolaget Enjay håller på att ta in kapital för att accelerera sin försäljning i Sverige, Nederländerna och Tyskland. Totalt hoppas bolaget få in runt 35 miljoner kronor.
– Vi går från startup till scale-up och har väldigt mycket fokus på att bygga försäljning på de tre marknader vi öppnat. Vi är glada att tidigare delägare är med i rundan och att vi också får in en ny ”lead player” i bolaget som står för en stor del av summan, säger medgrundaren Nils Lekeberg (till höger i bilden) utan att vilja avslöja vem det rör sig om.
Enjay säljer system för energiåtervinning som klarar av att hantera ventilation från smutsiga miljöer, som exempelvis restaurangkök.
– Momentum i försäljningen försvann i februari förra året. Men kunderna kom tillbaka och jag uppskattar att vi når åtta till tio miljoner kronor i omsättning i år, säger Nils Lekeberg.
Enjay har hittills levererat till 40-50 restauranger. Med ett nytt intresse från andra branscher – bland andra båt- och tvätteribranschen – är målet 250 nya projekt nästa år, enligt Nils Lekeberg.
– Vi är relevanta för många spelare i olika branscher. Och vår tillverkning blir billigare, i januari ska vi få igång en lasersvetslina med väldigt hög produktionskapacitet som drastiskt minskar kostnaden per enhet, säger Nils Lekeberg.
Grundarna, Nils Lekeberg och Jesper Wirén, är huvudägare. Peter Enberg är via sitt bolag Interaktör störst bland övriga delägare och har följt med bolaget sedan starten.
Elisabet Ottosson