måndag 8 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Höga växlar hos cykelinnovatörer

|  
|  

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den har hittills sålts i drygt tusen exemplar och finns i 13 europeiska länder. 

Utöver de skandinaviska länderna säljs barnvagnen även i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike och Benelux-länderna. 

– Vi finns nu på 13 marknader och det börjar kännas som mycket. Nu bromsar vi lite och ska inte ut på fler marknader förrän vi fått mer kraft där vi redan finns. Det är väldigt skönt att vi har en habil produkt som industrin älskar. Det händer annars inte så mycket inom branscherna för cykel- och babyprodukter. Det kommer inte så mycket innovationer, utom från just vår region, så jag får ständigt ta emot samtal från möjliga kunder över hela Europa, säger Påhojs vd Sara Sterner. 

Tajmingen i att lansera mitt under rådande pandemi visade sig vara ett bra drag. Internethandeln av både cykel- och babyprodukter har gått upp och handlarna söker mer aktivt efter nya produkter, enligt Sara Sterner.

– Det har varit mest i Skandinavien och Tyskland. Det är också där vi satsar mest. Här är det ju helt naturligt att kasta upp ungen på cykeln, men inte lika naturligt i sydeuropeiska storstäder till exempel. 

Barnsitsarna produceras i Kina och bolaget kan skala upp produktionen i takt med att efterfrågan ökar. Planen är att så småningom komma med nya cykelprodukter för familjer, men först är fokus att öka försäljningen av barnstolen.

Påhoj grundades av lundensaren Lycke von Schantz och har de senaste åren tilldelats flera innovationspriser, som årets startup vid Amazon Launchpad Innovation Awards och produktpriset vid IF Design Award. Sara Sterner började som vd för bolaget tidigare i år, innan dess var hon tillväxtchef på Orbital Systems som utvecklar vattensnåla och miljövänliga duschar. 

Emiliano Strauss

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • EU får spelbolagen att se rött 

    En debatt rasar om spelindustrins viktigaste inkomstkälla: köp inuti spelen. En omtolkning av riktlinjer riskerar att sätta krokben för industrins framtida tillväxt, anser branschen.

  • Intellego-smittan ser ut att spridas

    Först Intellego, sedan Dug, sedan Sensodetect. Oron ökar kring Johan Möllerströms bolag. Sensodetect utlovar en frågestund med sina aktieägare som hört av sig med frågor.

  • Acarix gör riktad nyemission

    Medicinteknikbolaget Acarix, verksamt inom teknologi för identifiering av kransartärsjukdomar, genomför en riktad nyemission på drygt 33 miljoner kronor. I emissionen deltar flera välkända life science-investerare. 


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Exportfinansiering som håller för okrossbart glas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.