torsdag 31 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsbolag digitaliserar vägassistansen

|  
|  

Det Helsingborgsbaserade försäkringsbolaget Assistansbolaget har tagit fram en digital plattform som enligt företaget självt ska reformera vägassistansen. Samtidigt lanserar bolaget en egen klimatvänlig fordonsflotta och har anställt 100 personer till bolaget för att operera den.

– Det vi upptäckte för några år sedan var att kundupplevelsen är eftersatt i branschen. Vi tittade på taxibranschen till exempel, men vår verksamhet är väsentligt mer komplex. Först ska vi ta oss till en kund, sedan se om vi kan hjälpa på plats alternativt ta till en verkstad, säger Lukas Fryklund, vd på Assistansbolaget.

Under två år har företaget därför satsat på att bygga sin plattform med tillhörande app. Tolv mjukvaruutvecklare har på heltid tagit fram plattformen som lanseras under våren tillsammans med en ny app. Systemet arbetar utan mänsklig mellanhand, avgör kontinuerligt den snabbaste vägen och vilket fordon som passar för uppdraget. Sedan får kunden prisinformation och tidsåtgång innan de väljer att acceptera.

– Det som är unikt är att vi är en av få som får Googles realtidsinformation in i vår plattform, säger han.

Utöver det satsar bolaget även på att bli helt klimatneutrala. Alla fordon drivs på det förnybara bränslet HVO100 och kontoret har flyttats till Prisma, en kontorsfastighet i Oceanhamnen med en märkning som innebär de tuffaste hållbarhetskraven för kontorsfastigheter.

Assistansbolaget har tidigare fått kritik från Konsumentverket för sina försäljningsmetoder, men Lukas Fryklund säger att de har anpassat sig efter kritiken och rättat det som varit otydligt. Nu uppger han att kundnöjdheten ökar och fler stannar längre hos bolaget vilket avspeglar sig i den ekonomiska utvecklingen. Assistansbolaget har ökat sin omsättning de senaste åren. 2019 hade de en omsättning på 144 miljoner kronor och en vinst på knappt 30 miljoner.

Mette Carlbom

Det Helsingborgsbaserade försäkringsbolaget Assistansbolaget har tagit fram en digital plattform som enligt företaget självt ska reformera vägassistansen. Samtidigt lanserar bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.