Cleantechbolaget Dlaboratory har fått sina första internationella kunder. Företagets lösning som ska skapa stabilare elnät är nu uppe och rullar i Jakarta, Indonesien. Samtidigt har de tagit in drygt 50 miljoner kronor i en övertecknad nyemission i samband med börsnoteringen.
Det Lundabaserade bolaget, som noterades på Nasdaq First North i april, har utvecklat en teknik som kan analysera stora mängder mätdata från elkraftstationer för att förhindra strömavbrott och förbättra elkvaliteten. Investeringsrundan var tätt sammankopplad med deras plan på en internationell etablering.
– Syftet med den är att vi behövde kapital för att kunna verkställa den plan på internationalisering vi satt. Pengarna går till utrullningen av våra lösningar. Elförsörjning och elnät ser ut på samma sätt i hela världen, så vi är övertygade att det här fungerar på andra marknader och i andra länder, säger Erik Severin, vd för Dlaboratory.
Pandemin gjorde det svårt att vara på plats fysiskt vilket gjorde att hela processen med de nya kunderna, från introducering till implementering, fick ske digitalt.
– Våra lösningar är i grunden molnbaserade digitala tjänster. Vi har tagit tjuren vid hornen och utmanat oss själva, nu kan vi stolt konstatera att vi tagit det i drift helt och hållet digitalt, säger han.
Bolaget sysselsätter tio personer och har sin installerat sin teknik på 80 olika platser. Nästa steg är att fortsätta den internationella expansionen med fokus på hemmamarknaden, alltså Norden inklusive Baltikum, samt USA och Sydostasien.
Mette Carlbom