Helsingborgsentreprenörerna Alexander Adstedt och Anton Rannestig, som tidigare drev eventföretaget See You Monday, var snabba att sadla om när pandemin slog till. Sedan ett år tillbaka säljer de hygienprodukter, engångsartiklar och annan utrustning till sjukhus, skolor och privata aktörer genom nystartade bolaget Medea. I år räknar de med en omsättning på mellan 500 och 600 miljoner kronor, berättar Alexander Adstedt.
– Det har gått väldigt fort. Självklart är behovet av den här typen av produkter större under en pandemi och vi kommer kanske inte alltid att ha en lika explosiv tillväxt som vi har haft sedan starten. Men i kombination med ett utökat sortiment och kunder i fler länder hoppas vi på att behålla vår tillväxtkurva, säger han.
Medea är aktiva i 16 av 21 regioner i Sverige och har även kunder i Danmark, Tyskland, Belgien, Polen och Nederländerna. Nu satsar de på att utöka sitt produktsortiment samtidigt som de utvecklar ett inköpsverktyg som underlättar för kunderna att hålla koll på sin förbrukning.
– På ett år har vi kommit till ungefär fem procent av de artiklar vi vill ha i vårt sortiment. Tanken är att aggressivt öka vårt sortiment och bli en helhetsleverantör till allt ifrån skolor, sjukhus och olika institutioner till kunder inom en mängd privata sektorer, säger Alexander Adstedt.
Satsningen är självfinansierad och i dag har Medea ett tjugotal anställda. Alexander Adstedt berättar att bolaget nu söker samarbetspartners för att snabbare få tillgång till fler produkter.
– Vi är väldigt små jämfört med våra konkurrenter. Vår affärsidé är att erbjuda bättre kundservice än vad som finns på marknaden i dag. Just nu tittar vi på hur vi kan utveckla vår leveranskedja, exempelvis drop ship-lösningar där man inte behöver lagerhålla varor utan kan leverera från underleverantör direkt till kund. Under det här året och nästa vill vi få in externa investerare, eventuellt en koncern som söker en distributör i Norden, säger han.
Sara Nkwe Assarsson