onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Snabbtest för covid lanseras i Skåne

|  
|  

Forskningsbolaget ZetaGene har inlett ett samarbete med test- och utrustningsföretaget PharmaUse för att lansera sitt snabbtest för covid-19 på den skånska marknaden.

– PharmaUse har lång erfarenhet inom medicinsk utrustning, och även inom marknadsföring och försäljning. Redan i dag använder de vårt antigentest på testcentret i Hyllie och inom kort kommer det att lanseras på fyra eller fem testcenter i Malmö, Lund och Trelleborg, säger ZetaGenes vd Yang De Marinis.

ZetaGenes antigentest är enklare att använda än de som finns på marknaden i dag, enligt Yang De Marinis, då provtagningen sker med hjälp av saliv i stället för i näshålan, ett så kallat nasofarynxprov.

– Vår produkt är godkänd för både saliv- och nasofarynxprov. En stor nackdel med nasofarynxprov är att det är i princip är omöjligt att göra själv. När vårdpersonal på sjukhuset i Lund masstestades togs ett par hundra sjuksköterskor ur tjänst för att utöva testerna, vilket är ett enormt resursslöseri, säger Yang De Marinis.

Än så länge är ZetaGenes snabbtest endast godkänt för att användas av vårdpersonal. Men inom kort väntas godkännande även för test i hemmet och då kan produkten säljas på apotek och i dagligvaruhandeln. ZetaGene samarbetar med amerikanska Acon Laboratories för att nå ut på hemtestmarknaden.

– Vi tror att vi får vårt godkännande inom de närmaste veckorna. Då blir vårt testkit en av de första produkterna som lanseras för hemmabruk, säger Yang De Marinis.

Sara Nkwe Assarsson

Forskningsbolaget ZetaGene har inlett ett samarbete med test- och utrustningsföretaget PharmaUse för att lansera sitt snabbtest för covid-19 på den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.