onsdag 23 oktober 2024

inloggad som

Boost by FC Rosengård-chef till New Republic

PR-byrån New Republic värvar Filippa Morfiadakis, grundare och före detta verksamhetsledare på Boost by FC Rosengård, till sitt Malmökontor. Detta efter ett starkt pandemiår i Öresundsregionen. 

– Vi har verkligen kämpat hårt och lyckas göra ett bra år. Vi har inte använt några coronastöd och inte permitterat någon personal. Men vi fick snabbt justera vår affärsmodell och anpassa vår rådgivning efter nya behov, till exempel genom att anlita en virolog redan i mars. Plus att vår expertis efterfrågas extra mycket när situationen kräver snabba och effektiva politiska beslut, säger Olle Schubert, vd på New Republic. 

New Republic kallar sig en public affairs-byrå, snarare än bara en PR-byrå. Deras fokus ligger nämligen på beslutsfattande och opinionsbildning, ofta i gränslandet mellan politik, näringsliv och intresseorganisationer. 

– Vår expertis är att identifiera fungerande lösningar på samhällsproblem och att lotsa dem till genomförande genom att hitta intressegemenskap mellan berörda parter. Vi jobbar med allt från infrastruktur, energi och klimat till kultur och besöksnäring. Arbetsmarknadsfrågor är ett annat område, just nu verkar arbetskraftsinvandring vara på väg att bli en het fråga igen, inte minst i Öresundsregionen, säger Olle Schubert. 

Bolaget har under det gångna pandemiåret växt över hela landet och inte minst i Skåne. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Filippa Morfiadakis har värvats till New Republics kontor i Malmö. Bolagets ambition är att expandera internationellt med start i Öresundsregionen. 

– Jag har jobbat med affärsutveckling inom ideella sektorn i tolv år och att ta Boost by FC Rosengård från idé till dagens verksamhet är definitivt det jag är allra mest stolt över. Social hållbarhet, arbetsmarknad, jämställdhet och integration är områden jag brinner för. Genom att gå vidare till New Republic vill jag växla upp det arbetet och bredda mig till andra samhällsviktiga frågor. Samtidigt kan jag stötta fler organisationer med sakkunskaper inom områden jag redan arbetat mycket med, säger Filippa Morfiadakis till Rapidus. 

Hon kommer senast från rollen som verksamhetschef på Boost by FC Rosengård. Det är en ideell förening som bildats av fotbollsklubben för att bland annat hjälpa personer i utanförskap med att hitta en sysselsättning. 

New Republics byråintäkter, det vill säga omsättningen exklusive underleverantörer, ökade till 28,8 miljoner kronor 2020 från 25,5 miljoner 2019. I år firar bolaget tio år på marknaden.

Emiliano Strauss

PR-byrån New Republic värvar Filippa Morfiadakis, grundare och före detta verksamhetsledare på Boost by FC Rosengård, till sitt Malmökontor. Detta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon vill digitalisera second hand

    Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.

  • Bakslag för Camurus

    Camurus i Lund, Sveriges tredje största läkemedelsbolag sett till börsvärde, fick se sin aktie rasa med nästan 10 procent på tisdagen. ”Beskedet från FDA är beklagligt”, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.