torsdag 25 april 2024

inloggad som

Boost by FC Rosengård-chef till New Republic

PR-byrån New Republic värvar Filippa Morfiadakis, grundare och före detta verksamhetsledare på Boost by FC Rosengård, till sitt Malmökontor. Detta efter ett starkt pandemiår i Öresundsregionen. 

– Vi har verkligen kämpat hårt och lyckas göra ett bra år. Vi har inte använt några coronastöd och inte permitterat någon personal. Men vi fick snabbt justera vår affärsmodell och anpassa vår rådgivning efter nya behov, till exempel genom att anlita en virolog redan i mars. Plus att vår expertis efterfrågas extra mycket när situationen kräver snabba och effektiva politiska beslut, säger Olle Schubert, vd på New Republic. 

New Republic kallar sig en public affairs-byrå, snarare än bara en PR-byrå. Deras fokus ligger nämligen på beslutsfattande och opinionsbildning, ofta i gränslandet mellan politik, näringsliv och intresseorganisationer. 

– Vår expertis är att identifiera fungerande lösningar på samhällsproblem och att lotsa dem till genomförande genom att hitta intressegemenskap mellan berörda parter. Vi jobbar med allt från infrastruktur, energi och klimat till kultur och besöksnäring. Arbetsmarknadsfrågor är ett annat område, just nu verkar arbetskraftsinvandring vara på väg att bli en het fråga igen, inte minst i Öresundsregionen, säger Olle Schubert. 

Bolaget har under det gångna pandemiåret växt över hela landet och inte minst i Skåne. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Filippa Morfiadakis har värvats till New Republics kontor i Malmö. Bolagets ambition är att expandera internationellt med start i Öresundsregionen. 

– Jag har jobbat med affärsutveckling inom ideella sektorn i tolv år och att ta Boost by FC Rosengård från idé till dagens verksamhet är definitivt det jag är allra mest stolt över. Social hållbarhet, arbetsmarknad, jämställdhet och integration är områden jag brinner för. Genom att gå vidare till New Republic vill jag växla upp det arbetet och bredda mig till andra samhällsviktiga frågor. Samtidigt kan jag stötta fler organisationer med sakkunskaper inom områden jag redan arbetat mycket med, säger Filippa Morfiadakis till Rapidus. 

Hon kommer senast från rollen som verksamhetschef på Boost by FC Rosengård. Det är en ideell förening som bildats av fotbollsklubben för att bland annat hjälpa personer i utanförskap med att hitta en sysselsättning. 

New Republics byråintäkter, det vill säga omsättningen exklusive underleverantörer, ökade till 28,8 miljoner kronor 2020 från 25,5 miljoner 2019. I år firar bolaget tio år på marknaden.

Emiliano Strauss

PR-byrån New Republic värvar Filippa Morfiadakis, grundare och före detta verksamhetsledare på Boost by FC Rosengård, till sitt Malmökontor. Detta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Här är Årets Rapidusföretag

    På tisdagskvällen ställde Rapidus och Vinge till med fest när Årets Rapidusföretag och Årets Friskt Vågat skulle koras för 23:e året i rad.

  • Spelet bakom Academedia-affären 

    I början av året ville Mellby Gård sälja sitt innehav i friskolejätten Academedia till mångmiljardären Roger Akelius. Men efter massiv kritik drog sig Mellby Gård ur affären. Mellby Gårds vd Johan Andersson ger Rapidus en exklusiv inblick i vad som egentligen hände.

  • Positivt i skånska rapporter

    Beijer Ref levererar en rökare i krysset, medan fastighetsbolagens nedskrivningar verkar ha tagit slut. Det är huvudpunkterna i dagens rapporter från de stora skånska börsbolagen.