onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Analys: Första Årets Rapidusföretag blev en börssuccé

|  

Att tappa kontakten med gamla vänner är sorgligt, men sällan ofrånkomligt. På Rapidus saknar vi några av våra gamla favoriter. Vi håller ju stenhård på vårt motto “Först med nyheten – eller inte alls” och när företagen växer upp och blir börsnoterade sätter reglerna stopp för att ständigt vara först med de kurspåverkande nyheterna. Därför ska nu Rapidus börskrönikör Anders Haskel göra djupdykningar i de företag som utsetts till Årets Rapidusföretag och som senare börsnoterats.

Vi börjar med det allra första och ett av de största: Cellavision.

Av Anders Haskel, Rapidus börskrönikör

Det tog drygt 20 år för Cellavision att gå från startup till börssuccé. Lundaföretaget var det första som utsågs till årets Rapidusföretag. Med en uppgång på drygt 3.000 procent är Cellavision enligt en färsk sammanställning från Aktiespararna dessutom den skånska aktie som gått bäst på börsen sedan 2010-talet inleddes. Det är höga förväntningar som ska infrias av nya vd:n Simon Östergaard.

När Cellavision 2002 som första bolag utsågs till Årets Rapidusföretag löd juryns motivering ”CellaVision får priset för en innovativt framstående utveckling av en idé som har globala förutsättningar till nytta för människan, samt för en imponerande djärvhet i strategi och finansieringsarbete.” Ungefär sju år tidigare hade bolaget grundats av den, i alla fall i vår del av landet, välkände serieentreprenören Christer Fåhraeus.

Med facit i hand var juryns val mitt i prick (och det var för övrigt inte enda gången som det visat sig att juryn lyckats bra med sitt val).

Några intressanta siffror är att Cellavision under det år som ledde fram till utmärkelsen sålde tio instrument, vilket genererade en omsättning på åtta miljoner kronor och en förlust på 53 miljoner. Året dessförinnan hade bolaget redovisat noll i omsättning.

Det 19 år gamla bokslutet visar dessutom att en nyemission riktad till befintliga ägare i december 2001 räddade bolagets finanser i ett läge kassan var på väg att tömmas.

En titt i Rapidus arkiv visar att just emissioner var ett återkommande nyhetsämne under Cellavisions tidiga år. Att bolaget siktade på börsen var också något som vi ofta skrev om. Den första handelsplatsen blev det som då hette Alternativa Aktiemarknaden där handel inleddes i december 2004. Värderingen blev 205 miljoner kronor baserat på de första affärerna. Målet var då att nå positivt kassaflöde i slutet av 2005 vilket bolaget misslyckades med. Första vinståret kom istället 2007. Cellavision hade då nått en årsomsättning på 75 miljoner kronor.

I maj 2007 noterades Cellavision på småbolagslistan First North och 2010 flyttade aktien till Stockholmsbörsens huvudlista. Då omsatte bolaget drygt 130 miljoner och redovisade en rörelsevinst motsvarande drygt tio procent av omsättningen. Succén var långt borta under de första åren på börsen. Vid utgången av 2010 låg börsvärdet på 250 miljoner kronor, det vill säga bara drygt 20 procent högre än sex år tidigare. Det var cirka två gånger omsättningen, vilket är lågt för ett tillväxtföretag med dagens syn på hur aktier kan värderas.

Cellavisons affärsidé har sedan starten i mitten på 1990-talet varit att erbjuda markanden digitala lösningar för blodanalys som ersättning för det klassiska mikroskopet. Produktsortimentet har efterhand utvidgats från sjukvården till att även omfatta veterinärmarknaden. Kopplat till själva analysinstrumenten finns mjukvara men också förbrukningsartiklar och service. Bolaget satsade tidigt på en affärsmodell med partners vilket gett stor skalbarhet och snabbat på expansionen.

Det är en konservativ marknad med stor potential kvar att bearbeta. Enligt Cellavisions marknadsbeskrivning svarar manuella mikroskop fortfarande för nästan 80 procent av marknaden.

Förväntningarna på att Cellavision fortsätter erövra marknaden med snabb tillväxt som följd har lett till ett börsvärde på 7,3 miljarder kronor vilket motsvarar nästan 16 gånger omsättningen 2019. Den stora uppvärderingen av aktien inleddes för ungefär fem år sedan. Sedan dess har aktien gått från drygt 50 kronor till dagens nivå strax över 300 kronor. Högst stod aktien i augusti 2019 då den noterades något över 360 kronor.

Kraven är alltså högt ställda på nya vd:n Simon Östergaard som tillträder i mars. Zlatko Rihter, som varit vd sedan 2015, lämnar jobbet för att börja som vd på Investorföretaget Mölnlycke.

Zlatko Rihter lyckades fördubbla omsättningen under sina år, vilket dessutom ligger i linje med målsättningen att växa med 15 procent per år före eventuella företagsförvärv. Rörelsemarginalen ska vara minst 20 procent, en nivå som Zlatko Rihter lyckats ligga klart över under i stort sett hela sin vd-tid.

Simon Östergaard, som senast kommer från det amerikanska medicinteknikföretaget Agilent Technologies, måste sannolikt överträffa målen mer än vad hans företrädare lyckades med för att aktiemarknaden ska vara nöjd.

Han kommer till ett välskött företag, men pandemin har också satt sina spår i verksamheten det senaste året. Det finns stor risk att verksamheten för en gångs skull inte når upp till nya rekordtal när bokslutet för 2020 kommer nästa torsdag. Behovet av företagets produkter har knappast minskat. Däremot har pandemin lett till att installationer inte gått att genomföra på många av de sjukhus och laboratorier där Cellavisions kunder finns.

Utmaningarna har speglats i aktiekursen som står lägre nu än den gjorde för ett år sedan. Men det är inte samma sak som att aktien blivit billig. Tvärtom har Cellavisions börssuccé gett aktien en av de högsta värderingarna på börsen.

Att tappa kontakten med gamla vänner är sorgligt, men sällan ofrånkomligt. På Rapidus saknar vi några av våra gamla favoriter. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Revansch för Cellavision

    Blodanalysföretaget Cellavision i Lund serverade på onsdagen en kvartalsrapport som var en rökare i krysset. Aktieinvesterare svarade med att lyfta aktien med nästan 20 procent.

  • Starkt Cellavision i dagens rapportflod

    Säsongen för börsbolagens rapportering för årets tredje kvartal är här. Bland dagens rapporter finns Cellavision, Midway Holding, Alfa Laval, Swedencare och Sparbanken Skåne.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.