lördag 22 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fantasyförfattare satsar på spelutveckling

27-årige Christoffer Pichler har jobbat upp en gedigen meritlista för sin ålder. Förutom att han är författare och i november förra året släppte den tredje och sista delen av fantasy-trilogin ”Revanianda” är han också programmerare på heltid – samt doktor i förbränningsfysik och medgrundare till bolaget Tailored Chemistry. Nu är planen att göra om fantasytrilogin till ett tv-spel i det nybildade bolaget Abcde Entertainment.

Hur har du lyckats med allt detta på så kort tid?

– Man har få vänner och mycket fritid. Nejdå, skämt åsido, jag har pluggat snabbt och mycket och på fritiden har jag lagt min tid på att skriva böcker och annat, jag är nog produktiv till min natur.

Nu planerar du att göra ett datorspel. Visste du från början när du började skriva boken att du ville göra ett spel av den?

– Nej, inte alls. Det var först senare jag insåg att det skulle passa som ett tv-spel också. Boken skrev jag mest på skoj, jag ville skriva om historiska händelser och presentera dem utifrån ett metaforiskt perspektiv. Framförallt har jag velat lyfta frågor kring moraliska beslut och management där det handlar om att hålla befolkningen under kontroll, där psykologiska faktorer, moral och politik blandas vilt. Man kan nog säga att sensmoralen är att man inte ska bli sin egen fiende.

Har du jobbat som spelutvecklare tidigare?

– Nej aldrig, så jag ser det som en rolig utmaning. Det är framförallt därför jag gör det. Jag sitter just nu och övar på att bygga upp olika världar. Det finns en bra spelmotor som heter Unity där jag lär mig att koda mitt eget spel. Jag har en idé om att göra en story-driven handling där spelaren ska få ta del av den världen som utspelar sig i boken.

Vad har du för planer framåt?

– Jag hoppas på en bra lansering av spelet vilket kommer ske tidigast om ett år. Sedan vill jag fortsätta skriva. Jag är intresserad av klimatet, har doktorerat i förbränningsfysik och har blivit ganska insatt i klimatfrågan. Jag skulle gärna vilja lägga mer tid på att skriva en fiktiv historia kring det. Men det är på idéstadiet än så länge.

Julia Eriksson

27-årige Christoffer Pichler har jobbat upp en gedigen meritlista för sin ålder. Förutom att han är författare och i november […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.