onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånska småhus på europeisk expansion

|  
|  

Det Malmöbaserade e-handelsföretaget Polhus, som utvecklar och säljer lättmonterade mindre trähus, ökade sin försäljning med 85 procent under sommarmånaderna jämfört med förra året. Enligt vd Oscar Troedson är de nu den största online-aktören inom sitt område sett till omsättning och siktar på en halv miljard kronor år 2023.

– Vi har ett bevisat case tillväxtmässigt. När vi hoppade på och köpte ut grundaren 2017 hade bolaget knappt 40 miljoner i omsättning och sedan dess har vi stegvis ökat. Först till knappt 60, sedan dryga 80 och nu går vi mot 140 miljoner i år, säger han.

Han köpte bolaget – då ett traditionellt trähusföretag i Dalarna som bara sålde till återförsäljare – tillsammans med sin bror Anton Troedson. De har gjort om det till ett e-handelsföretag, flyttat till Malmö och lagt produktionen i Estland. Webbshoppen har lanserats i Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, och ska enligt planerna släppas i ungefär lika många europeiska länder till nästa år.

– Svenska hus har design som sticker ut internationellt och vår produktkatalog är stark. Tyskar gillar den definitivt, det har vi märkt. Vi har lyckats med logistiken och IT-systemen och vet att vi kan nå lönsamhet snabbt på fler marknader, säger Oscar Troedson.

Polhus har i dag 13 anställda och planerar att växa med ytterligare fem personer efter årsskiftet.

Emiliano Strauss

Det Malmöbaserade e-handelsföretaget Polhus, som utvecklar och säljer lättmonterade mindre trähus, ökade sin försäljning med 85 procent under sommarmånaderna jämfört […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.