fredag 22 november 2024

inloggad som

Malmöprofil bygger Stockholmsbyråns skånska verksamhet

|  
|  

Stockholmsbaserade Black Lizzy har värvat Media Evolution-medgrundaren Emma Estborn för att bygga upp och leda konsultbolagets skånska kontor i Malmö.

Tidigare har hon bland annat varit med och grundat Media Evolution i Malmö samt ansvarat för affärsutveckling på designbyrån Inuse, en del av Afry. Nu ska hon bygga upp Black Lizzys, eller BLK LZY som varumärket skrivs, skånska satsning med bas i Malmö.

– Jag lockades verkligen av hur BLK LZY jobbar på ett helt annat sätt, med social hållbarhet i fokus. Det har gjort att bolaget lyckats attraherat många seniora kompetenser och bra affärer. Det sker en förflyttning inom designbranschen från att bara erbjuda produkter och tjänster till att handla mer om organisation och ledning. BLK LZY har tagit fasta på detta genom att vara en kombination av konsultbolag och designbyrå som erbjuder design- och managementkompetens, säger Emma Estborn till Rapidus.

Officiellt heter det att hon ska ansvara för strategiskt ledarskap och affärsutveckling i Skåne. Första uppgiften blir att värva ett första skånskt team som ska vara fem personer starkt vid årsskiftet och mer än dubbelt så stort vid nästa årsskifte. Till sin hjälp har hon Jesper Eurenius som tillträtt som säljansvarig på Malmökontoret.

– Vi kör inga chefstitlar, utan ansvarsområden. Vi har utvecklat en ny organisationsmodell som är chefslös, men inte ledarlös. Våra Lizzy-crews utgår från individerna i teamet där personlig utveckling och social hållbarhet blir centralt, säger Emma Estborn.

Stockholmsbaserade Black Lizzy har värvat Media Evolution-medgrundaren Emma Estborn för att bygga upp och leda konsultbolagets skånska kontor i Malmö. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • På väg mot hållbarhet

    Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.