tisdag 18 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon utvecklar virtuell personlig tränare

VirtualRehab Art4Health heter det nya bolaget som utvecklar en personlig tränare i VR, Virtual Reality, för långtidssjuka och personer med funktionsvariationer. Det handlar om ett interaktivt modellerat 3D-spel som kan mäta användarens framsteg.

Rörelserna spelas in i LU:s Humanities Lab och motion capture-studion Mocap. Motion capture är en filmteknik som med hjälp av flera kameror från olika vinklar kan skapa en 3D-projicering av rörelsen som filmas. Tekniken används bland annat vid stora filmproduktioner och fick sitt stora genombrott med Sagan om Ringen-serien.

– Vi har haft yogatränare, sjukgymnaster och dansare som spelat in rörelser i studion. Man stitchar ihop informationen från alla kameror och sätter rörelsen på en 3d-modell. Så gör vi en personlig tränare i VR och kan göra andra 3D-modeller så det känns som en gruppträning, säger Åsa Egnér, som ligger bakom VirtualRehab.

Hon har sedan 2014 arbetat med att utveckla VR-upplevelser i olika ändamål. Detta är dock hennes första satsning riktad mot vården.

Till en början kommer den personliga tränaren visa vanliga viktiga rörelser som många behöver för att till exempel lindra smärtor, öka rörligheten och få bättre hållning. Med tiden är tanken att inkludera övningar som är specialdesignade för olika patientgrupper. Användaren kan välja att befinna sig i olika avkopplande miljöer, som en havsmiljö eller en redwood-skog.

– En av de stora fördelarna med VR tycker jag är kunna komma ut från en ibland tråkig miljö till exempel i en institution och mentalt hamna någon annanstans. Det finns ju nåt som gör att hjärnan luras när man använder VR, även om man är medveten om det, och man kan få systemet att skapa positiva hormoner, säger Åsa Egnér.

Projektet började inom ramen för EU-satsningen Cross 4 Health då hon kontaktades av Innovation Skåne för att utveckla idén. Sedan dess har hon samarbetat med personer i Danmark och Polen för att utveckla prototypen som nu är klar.

– Inspiration kom av en kollegas son som hade cancer. Då vanlig sjukgymnastik inte fungerade blev VR en lösning där han kunde röra sig utan att få smärtgenombrott. Framför allt inom området smärta och kronisk smärta finns det mycket internationell forskning som visar att VR funkar. Rigshospitalet har använt det som distraktion när man ska ge sprutor till barn, säger Åsa Egnér.

Emiliano Strauss

VirtualRehab Art4Health heter det nya bolaget som utvecklar en personlig tränare i VR, Virtual Reality, för långtidssjuka och personer med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Skånsk miljardnotering på börsen

    Det Rapidus kunde berätta redan i mars är nu bekräftat – Malmöbaserade Wesports noteras på Nasdaq First North Premier redan före årskiftet och fyller samtidigt på kassan till en värdering som mer än fördubblats på ett halvår.

  • Skulle inleda kapitalrunda – blev konkurs

    Labbot ville revolutionera läkemedelsindustrin med sitt analysinstrument. För bara en vecka sedan skulle Lundabolaget resa kapital för att ta instrumentet till den globala marknaden. Nu är det försatt i konkurs.

  • Helsingborg vill dubbla antalet studenter

    En nybildad stiftelse ska bidra till att öka antalet universitetsstudenter Helsingborg. Med näringslivets hjälp vill Helsingborgs handelsförening att antalet ska gå från 4 000 till 10 000.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission.