Malmöbaserade Hemset har utvecklat en digital plattform där kunder kan få professionell inredningshjälp. Nu lanserar bolaget en ny rådgivningstjänst.
Hemsets grundidé är att koppla ihop inredare och kunder digitalt – och därmed skapa billigare samarbeten än traditionella hembesök. Kunderna lägger in en order med bland annat stilförslag, filmer av rummet och budget. Inredaren levererar sedan bland annat ett kollage med konceptbilder som visar känslan, en planskiss i 3D och en inköpslista.
Den nya tjänsten riktar sig till användare som bara vill bolla idéer, snarare än att få ett helt inredningskoncept. Kunden laddar upp bilder och filmer på rummet och har sedan rådgivningssamtal med inredaren, som i slutändan levererar en inköpslista.
– Vi har sett att det finns ett behov hos de som inte vill gå hela vägen och få hela hemmet inrett. Vi har till exempel märkt att våra vänner hör av sig och bara vill ”bolla lite”. Samtidigt som befintliga kunder efterfrågar en enklare expertis på ytterligare rum. Det är ett lättare steg för kunderna och dessutom billigare, säger Hemsets medgrundare och vd Emma Gunnebrink.
Hemset grundades 2018 och har redan lockat riskkapital från Maxify och Wellstreet. Under året planerar bolaget att genomföra en ny investeringsrunda.
Emiliano Strauss