onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånskt headset mot depression på engelska kliniker

|  
|  

Flow Neuroscience har nu fått in sitt headset som behandlar depressioner hos ett 20-tal kliniker i Storbritannien. Nu siktar Malmöbolaget på att upprepa samma strategi i Sverige – och andra europeiska marknader.

– Tre-fyra kliniker är aktiva och beställer till sina patienter, däribland Chelsea Clinic med 50 anställda psykologer. Ett 20-tal kliniker till testar den, framför allt på berömda Harley Street i London. De köper in utrustningen och använder den tillsammans med patienter så att klinikerna fungerar som distributörer, om än inte på ett traditionellt vis, säger Flow Neurosciences vd Daniel Månsson till Rapidus.

Via sin hemsida säljer Flow även till privatpersoner i Storbritannien och Sverige, men de måste ha haft kontakt med professionella personer inom hälsovården först. Flow har medicinsk CE-märkning för EU-länderna sedan juni i fjol.

– Vi valde att lansera i Storbritannien först eftersom det är en större marknad men ändå kulturellt nära Sverige. Vi har från början haft en hög internationell ambition men det är viktigt för oss att få vår kommunikation på dessa två marknader att fungera innan vi rör oss vidare ut i Europa och världen, säger Daniel Månsson.

Headsetet skickar svag ström in i vänster pannlob och ut genom höger pannlob. Neuronerna i den främre vänstra pannlob blir därmed lite mer aktiverade och de till höger lite mindre aktiverade. Samtidigt som stimuleringen pågår så använder patienten en app, som ger information och råd om kost, sömn, träning och meditation. En stor studie av utrustningen ska inledas i Brasilien till sommaren.

Niclas Lindstrand

Flow Neuroscience har nu fått in sitt headset som behandlar depressioner hos ett 20-tal kliniker i Storbritannien. Nu siktar Malmöbolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.