IT-företaget inRiver i Malmö har på kort tid gjort två nyemissioner på totalt 60 miljoner kronor. Pengarna, som kommer från existerande delägare, ska användas till att utveckla företagets marknadsföringstjänst och växa kraftigt på den internationella marknaden.
– Vi konkurrerar med företag som har tagit in oerhört mycket pengar. I dag har vi kunder i 19 olika länder, att öppna fler marknader är inte aktuellt utan vi ska aggressivt jaga kunder i USA och Europa. Vi omsatte i fjol 200 miljoner kronor, och den amerikanska marknaden är enorm. Marknaden är fragmenterad och inRiver har en jättemöjlighet att fortsätta vara ett av de dominerande bolagen, säger inRivers medgrundare Johan Billgren till Rapidus.
InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på och uppdatera produktinformationen. Johan Billgren utesluter inte fler nyemissioner i framtiden.
– Om det inte tar tvärstopp i ekonomin är det stor möjlighet att vi tar in mer pengar för att fortsätta accelerera. Däremot har vi inga planer på att börsnotera oss, säger han.
Förra veckan bytte inRiver vd. Amerikanen Thor Johnson ersätts av Per-Olof Schroeder. Han kommer senast från norska StormGeo och har tidigare haft chefsjobb inom Microsoft i 15 år. Dessutom har bolaget en ny säljchef, Thomas Zazinger, ekonomichef Anders Hilmnasson och personalchef Helena Gynnerstedt.
Niclas Lindstrand