Malmöbolaget Your Speech Factory lanserar på fredag sin digitala talcoach, en mjukvara som tränar användarna i att hålla offentliga tal och presentationer.
Lanseringen sker i samband med ett evenemang hos Nordea i Malmö. Den digitala coachen kopplas till Microsoft PowerPoint och kräver tillgång till datorns mikrofon och kamera. Först analyseras Power Point-sidorna utifrån parametrar som textmängd, typsnitt och färgschema. Sedan kan användaren läsa sin presentation och bland annat få rösten, tempot och blicken analyserad.
– Det finns många saker att tänka på, som att prata i rätt tempo och ta konstpauser. Vi har också en virtuell publik där vi genom kameran kan analysera pupillerna. Det ger till exempel ett nervöst intryck att skumma med blicken över publiken, så man kan träna på att titta en person i ögonen i runt tio sekunder och sen gå vidare till någon annan, säger italienska Vincenzo De Salvo, grundare och vd på Your Speech Factory.
Han har bott i Sverige i över tio år och har bakgrund på Tetra Pak och Sony. Bolaget grundade han tillsammans med Martin T Bredinger, tidigare CFO på CeDe Group och managementkonsult på EY.
– Vi träffades på babysim för några år sedan med våra barn, berättar Vincenzo De Salvo.
Till en början riktar sig bolaget till större koncerner men idén är att bredda produkten med tiden. Enligt De Salvo är bolaget ensamt i världen med denna typ av mjukvara och har därför skickat in patentansökan.
Mjukvaran har utvecklats i samråd med, och testats skarpt av två större talpedagogsbolag i USA. Dessa har i sin tur har kunder som Google, Airbnb, JP Morgan och Bank of America. I Öresundsregionen för bolaget samtal med bland andra Novo Nordisk som intresserat sig för verktyget.
Emiliano Strauss