måndag 29 april 2024

inloggad som

Eldriven trehjuling får första externa finansiären

|  
|  

Omotion i Hjärup, som utvecklat en eldriven trehjuling, har för första gången tagit in externt kapital. Med en handfull sålda enheter och strålkastarljuset fixerat på bolaget hoppas grundaren Ola Svensson nu på genombrott.

– Vi har en del återförsäljare som hört av sig, bland annat i Tyskland och Frankrike, som verkar intresserade. Vi har fått en del uppmärksamhet nu, säger han.

När Rapidus först intervjuade Ola Svensson hade han nyss byggt den första versionen av trehjulingen i sitt garage i Hjärup. Utvecklingen tog honom mindre än ett år tack vare att han utgick från en befintlig bensindriven modell från sin kinesiska tillverkningspartner. Det var knappt två år sedan och efter att ha fått EU-godkännande i somras är trehjulingen nu redo för vägarna.

Omotion har hittills sålt fyra fordon och nu har de för första gången tagit in extern kapital. Enligt Bolagsverket rör det sig om två miljoner kronor. Tidigare har bolaget främst finansierats med Ola Svenssons konsultarvoden från projekt inom mekanik, elektronik och mjukvara. Men med ett par miljoner i kassan kan han nu fokusera på Omotion.

– Det gör att vi kan köra på för fullt under nästa år och sen hoppas vi att försäljningen kommit igång. 2021 är vårt mål att sälja 100 stycken, 2022 hoppas vi kunna öka det, säger Ola Svensson.

Emiliano Strauss

Omotion i Hjärup, som utvecklat en eldriven trehjuling, har för första gången tagit in externt kapital. Med en handfull sålda […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.