onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Nytt bolag lanserar certifieringsmodell för FN-mål

I november slutade Charlotta Alegria Ursing hastigt som vd för Minc. Nu gör hon comeback med det nya företaget Ben’s Common Ground, som tagit fram en certifieringsmodell för företag som vill visa att de följer FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030.

– Jag har jobbat med tillväxtbolag hela mitt liv. Min kollega Eva Vati och jag har en stark gemensam övertygelse att företagen spelar en avgörande roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Alla nya lösningar och innovationer behöver företagen för att nå samhället, säger Charlotta Alegria Ursing till Rapidus.

Ben’s Common Ground erbjuder bland annat en digital utbildning kopplad till en certifieringsmodell som bygger på FN:s olika organs principer. Företaget certifierar konsulter som sedan i sin tur utbildar och ger råd till främst små och medelstora företag.

– I första hand vänder vi oss till tillväxtföretag, de kan göra störst skillnad och har störst potential. Storbolagen lyder redan under hållbarhetslagen och gör hållbarhetsrapporteringar, de har helt andra resurser. Mindre företag måste kunna redovisa hur de jobbar med hållbarhet för att kunna bli leverantörer åt både myndigheter och storföretag, så det är en kritisk del av deras verksamhet, säger Charlotta Alegria Ursing.

Hon blir själv vd i Ben’s Commom Ground medan Eva Vati, som är FN-expert och som jobbat med hållbara affärer i många år, blir arbetande styrelseordförande. De äger halva företaget var och har redan fått in sina första kunder, både i Sverige och utlandet. Ben i namnet syftar på ingen mindre än inspirationen Benjamin Franklin.

– För 1700-talet var Benjamin Franklin väldigt internationell och en fantastisk nätverksbyggare. Vi ska också jobba med nätverk i stället för att anställa mängder av människor, säger Charlotta Alegria Ursing.

Niclas Lindstrand

I november slutade Charlotta Alegria Ursing hastigt som vd för Minc. Nu gör hon comeback med det nya företaget Ben’s […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.