söndag 13 oktober 2024

inloggad som

Nytt bolag lanserar certifieringsmodell för FN-mål

I november slutade Charlotta Alegria Ursing hastigt som vd för Minc. Nu gör hon comeback med det nya företaget Ben’s Common Ground, som tagit fram en certifieringsmodell för företag som vill visa att de följer FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030.

– Jag har jobbat med tillväxtbolag hela mitt liv. Min kollega Eva Vati och jag har en stark gemensam övertygelse att företagen spelar en avgörande roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Alla nya lösningar och innovationer behöver företagen för att nå samhället, säger Charlotta Alegria Ursing till Rapidus.

Ben’s Common Ground erbjuder bland annat en digital utbildning kopplad till en certifieringsmodell som bygger på FN:s olika organs principer. Företaget certifierar konsulter som sedan i sin tur utbildar och ger råd till främst små och medelstora företag.

– I första hand vänder vi oss till tillväxtföretag, de kan göra störst skillnad och har störst potential. Storbolagen lyder redan under hållbarhetslagen och gör hållbarhetsrapporteringar, de har helt andra resurser. Mindre företag måste kunna redovisa hur de jobbar med hållbarhet för att kunna bli leverantörer åt både myndigheter och storföretag, så det är en kritisk del av deras verksamhet, säger Charlotta Alegria Ursing.

Hon blir själv vd i Ben’s Commom Ground medan Eva Vati, som är FN-expert och som jobbat med hållbara affärer i många år, blir arbetande styrelseordförande. De äger halva företaget var och har redan fått in sina första kunder, både i Sverige och utlandet. Ben i namnet syftar på ingen mindre än inspirationen Benjamin Franklin.

– För 1700-talet var Benjamin Franklin väldigt internationell och en fantastisk nätverksbyggare. Vi ska också jobba med nätverk i stället för att anställa mängder av människor, säger Charlotta Alegria Ursing.

Niclas Lindstrand

I november slutade Charlotta Alegria Ursing hastigt som vd för Minc. Nu gör hon comeback med det nya företaget Ben’s […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ,
    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Lån som riskkapital växande trend

    Har du ett tillväxtföretag men svårt att resa riskkapital? Stirra dig inte blind på att sälja nya aktier. Det går att låna pengarna också. Begreppet venture debt har seglat upp som en allt vanligare finansieringsform

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.