onsdag 17 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Delade meningar om konjunkturnedgången

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men skillnaderna är stora mellan hur olika företag upplever situationen och hur de ser på framtiden.

Ulf Vanselius, vd på reklambyrån Pyramid i Helsingborg, säger att vissa av företagets stora internationella kunder signalerat en avmattning i konjunkturen.

– Tyvärr är kommunikationsbudgeten en tidig indikator, så vi är en hyfsad konjunktursignal. Jämför man 2019 med 2018 så var det kunder som gick in i året med sänkta budgetar. I somras blev det tydligare när några flaggat för både resförbud och att hösten blir betydligt lugnare än våren. Jag skulle gissa att aktiviteten för löpande kunder sjunker med tio procent under hösten, säger han till Rapidus.

Lokalt, och hos mer konsumentinriktade företag, ser Ulf Vanselius däremot inte samma avmattning.

– Exportföretagen ser orosmolnen av Brexit och Trump, den här gången drabbas den internationella industrin först. Sitter du i Sverige och ska köpa bil eller hus så har du ingen ränta alls att bry dig om. Det känns som denna lågkonjunktur blir lite mjukare än tidigare.

Även bemanningsbranschen ser tecken på att konjunkturen pekar nedåt.

– Vi har vissa kunder som redan nu signalerat att de drar ned på inhyrningen, branschen är oerhört känslig och följer i princip inköpschefsindex. Men jag vill snarare prata om en avmattning än om en lågkonjunktur. Svenska företag är fortfarande dopade av en svag krona och antingen är våra kunder exportföretag eller leverantörer till exportföretag, säger Dreamworks vd Mats Kullenberg.

Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ser delvis motstridiga signaler när det gäller konjukturen.

– Det var nog ganska många som noterade en avmattning under Almedalsveckan i år med färre seminarier och något färre toppolitiker. Samtidigt har det nyligen varit val till både riksdagen och EU-parlamentet och vi har fått flera nya kunder inom politisk påverkan. Det nya politiska landskapet ger incitament att knyta nya kontakter och anpassa sig till de nya processerna.

Byråerna vars kunder jobbar mot konsumentmarknaden känner däremot inte av någon ändring i orderingången. Klas Oskarsson, vd på Malmö Reklambyrå, säger till Rapidus att bolaget tvärtom haft tre nya förfrågningar bara efter sommaren.

– Vi och många andra som mest har konsumentinriktade kunder påverkas inte av den här typen av rörelser förrän det nästan är för sent. Arbetar man med business to business märker man nog av konjunktursvängningarna tidigare. Konsumenterna har inte märkt av någon faktisk ekonomisk nedgång ännu, de ligger senare i svängningen än industrin.

På den digitala kommunikationsbyrån KAN i Malmö säger vd Per Harrysson att just fokuset på det digitala delvis skyddar företaget mot lågkonjunkturen.

– Visst är det på väg nedåt, men det har varit en sagolikt lång högkonjunktur så jag tror inte att man behöver vara så hemskt orolig. Vår bransch är speciell eftersom vi är mer digitala, den typen av uppdrag kommer inte att minska. Om vi hade varit en renodlad, traditionell byrå som jobbat mycket analogt så hade det varit annorlunda, säger Per Harrysson.

Niclas Lindstrand

De skånska företagen börjar känna de första tecknen på en kommande lågkonjunktur. Det visar Rapidus rundringning till konjunkturkänsliga branscher. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
530 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.

  • Nyhetsbrev mån-tors
  • Exklusiva nätverksträffar
  • Tillgång för 1-2 användare


  • Chefsrekrytering i Malmös byråvärld

    En övergång från idrottsrörelsen till byråvärlden. En chefsvärvning mellan grannkommunerna i nordöst. Här är de senaste jobbnyheterna i Skånes näringsliv. […]

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Vd-byte i fastighetsjätten

    Efter mer än ett decennium lämnar Unni Sollbe Stena Fastigheter Malmö. I Ängelholm ska en ny finanschef göra Koenigsegg börsfähigt. Här är de viktigaste jobbnyheterna i Skånes näringsliv under veckan som gått.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Förre Minc-vd:n drar igång försvarsinkubator

    Mincs förre vd, Daniel Persson, ska leda Ideons nya satsning på försvar och säkerhet. I en ny accelerator ska skånska startups kopplas samman myndigheter och försvarsindustrin.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Från Northvolt till Danir

    Först byggde han upp Sigma Connectivity ur återstoden av det nedlagda Sony i Lund. Sedan var han ansvarig för att bygga upp Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Nu blir han vd för Dan Olofssons ägarbolag Danir.

  • Solid X vänder till förlust

    Tillväxttakten mattas för Solid X. Samtidigt blir lönsamheten alltmer ansträngd och resultatet föll under nollstrecket för året första nio månader. Och vd Filip Alexandersson tackar Dan Olofsson för sin kamp mot uthyrningslagen.