onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Danska hemmakonserter kommer till Malmö

|  
|  

Köpenhamnsbaserade Lowficoncerts, en e-handelsplats för hemmakonserter, etablerar sig i Malmö med de första svenska konsertvärdarna. Företaget värderas till 27,5 miljoner danska kronor och nu tar företaget in 2,7 miljoner till från affärsänglar och existerande ägare.

Ägarna har redan skjutit in över 5 miljoner danska kronor i bolaget, som 2018 gick med knappt en miljon i förlust med ett eget kapital på nästan två miljoner.

– Vi har en skalbar affärsidé och gör vår första utlandssatsning i Malmö. I princip ska hela världen bli vår marknad, säger Karsten Kjems, delägare i Lowficoncerts.

Lowficoncerts affärsmodell är lik Airbnbs. Som en reaktion mot för många dyra mellanhänder i musikbranschen – och dessutom låga ersättningar – ställer privata värdar sina hem till förfogande för konserter med kanske 30-40 person i publiken.

Inträdet går direkt till musikern, minus 15 procent till Lowficoncerts och eventuellt en procentandel till värden. Det finns ingen lokalhyra, inga andra agenter eller någon hyra av utrustning.

– Vi får musikerna att komma nära publiken. Även stora namn kan prova konceptet för att direkt få reaktioner på ett uppförande som ska gå vidare till större konserthallar, säger Karsten Kjems.

Preliminärt har Lowficoncerts 72 värdar och 320 musiker och band knutna till sig. Båda ska öka ordentligt i antal, även i Malmö och resten av Sverige, för att öka omsättningen i företaget.

– Just nu får vi 500 nya användare i månaden, säger Karsten Kjems.

Han är själv jazztrummis och hade förra torsdagen en klassisk pianokonsert hemma hos sig. Även akustisk jazz, country – och kanske en dag heavy metal – kan ingå i programmet.

Keld Broksø

Köpenhamnsbaserade Lowficoncerts, en e-handelsplats för hemmakonserter, etablerar sig i Malmö med de första svenska konsertvärdarna. Företaget värderas till 27,5 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.