En ny undersökning från IT-konsultbolaget Accenture visar att lönsamma innovationsföretag är bättre på att slopa idéer och projekt som inte fungerar. Undersökningen, som omfattar 120 företag i de nordiska länderna, benar ut gemensamma nämnare för företag som är skickliga på att få avkastning på sina innovationer.
– Vi ville ta reda på vad som kännetecknar aktörer som är duktiga på innovation. Eftersom Norden alltid rankas högt sett till möjligheten att bedriva innovation och affärsutveckling, valde vi att titta närmare på just detta område, säger Agneta Björnsjö, forskningschef på Accenture Nordics.
De företag som lyckas bäst med innovation är tillväxtföretag som inriktar sig på disruptiv teknologi. Nyskapandet är kärnan i deras affärsidéer och de har samtidigt höga och tydliga avkastningskrav. En övervägande del, 83 procent, har även högt uppsatta chefer som arbetar aktivt med innovation i verksamheten.
– Dessa företag, som vi kallar ”Innovation Champions”, hanterar inte innovationsarbetet som en sidoverksamhet utan ser till att det genomsyrar hela företaget. De har skapat en organisationsstruktur som gör det lätt att gå från idé till handling. Detta kombineras med en flexibel arbetsstyrka som snabbt kan anpassas efter företagets behov, säger Agneta Björnsjö.
Undersökningens ”Innovation Champions” är också bra på att slopa idéer som inte fungerar. Av dessa har hela 92 procent avslutat ineffektiva projekt under de senaste fem åren, vilket kan jämföras med blygsamma nio procent i övriga företag
– Att vissa idéer inte ger väntat utfall är ju en del av innovationsprocessen, men hur beredda är företag på att misslyckas egentligen? Det kan vara väldigt svårt att erkänna att något inte fungerar.
Jessika Nord