torsdag 21 november 2024

inloggad som

Så jobbar de bästa innovatörerna

|  
|  

En ny undersökning från IT-konsultbolaget Accenture visar att lönsamma innovationsföretag är bättre på att slopa idéer och projekt som inte fungerar. Undersökningen, som omfattar 120 företag i de nordiska länderna, benar ut gemensamma nämnare för företag som är skickliga på att få avkastning på sina innovationer.

– Vi ville ta reda på vad som kännetecknar aktörer som är duktiga på innovation. Eftersom Norden alltid rankas högt sett till möjligheten att bedriva innovation och affärsutveckling, valde vi att titta närmare på just detta område, säger Agneta Björnsjö, forskningschef på Accenture Nordics.

De företag som lyckas bäst med innovation är tillväxtföretag som inriktar sig på disruptiv teknologi. Nyskapandet är kärnan i deras affärsidéer och de har samtidigt höga och tydliga avkastningskrav. En övervägande del, 83 procent, har även högt uppsatta chefer som arbetar aktivt med innovation i verksamheten.

– Dessa företag, som vi kallar ”Innovation Champions”, hanterar inte innovationsarbetet som en sidoverksamhet utan ser till att det genomsyrar hela företaget. De har skapat en organisationsstruktur som gör det lätt att gå från idé till handling. Detta kombineras med en flexibel arbetsstyrka som snabbt kan anpassas efter företagets behov, säger Agneta Björnsjö.

Undersökningens ”Innovation Champions” är också bra på att slopa idéer som inte fungerar. Av dessa har hela 92 procent avslutat ineffektiva projekt under de senaste fem åren, vilket kan jämföras med blygsamma nio procent i övriga företag

– Att vissa idéer inte ger väntat utfall är ju en del av innovationsprocessen, men hur beredda är företag på att misslyckas egentligen? Det kan vara väldigt svårt att erkänna att något inte fungerar.

Jessika Nord

En ny undersökning från IT-konsultbolaget Accenture visar att lönsamma innovationsföretag är bättre på att slopa idéer och projekt som inte fungerar. Undersökningen, som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]

  • Minut för Minut

    Referat av Mette Carlbom Uppslutningen var stor när Rapidus på torsdagen för tjugoandra året i rad korade Årets Rapidusföretag som […]