söndag 24 november 2024

inloggad som

Kinesisk jätte köper doldisbolag från Malmö

|  ,
|  

Limhamnsbaserade Setrab, som utvecklar kylare till bilindustrin, säljs till kinesiska jätten Yinlun. Det kommer innebära en kraftig expansion av det tidigare familjeföretagets verksamhet, när bolaget nu ska bli basen för Yinluns europeiska satsning, uppger Fredrik Serger, Setrabs vd.

– De är Kinas största tillverkare av kylare och värmeväxlare, med en omsättning på cirka 7 miljarder kronor. Deras strategi nu är att bli en global spelare, och för att som underleverantör kunna nå bilmärken på alla kontinenter måste du själv ha tillverkning i alla världsdelar där kunderna har sin tillverkning, säger han till Rapidus.

Setrab tillverkar patenterade kylare till fordonsindustrin och framför allt högklassiga märken som Lamborghini, Ferrari och Aston Martin. Huvudkontoret ligger i Malmö och produktionen är förlagd i Polen. Totalt har bolaget omkring 100 anställda varav 45 finns i Sverige.

Förra året omsatte bolaget 100 miljoner kronor och i år förväntas en ökning med omkring tio procent. Efter det kinesiska uppköpet lär dock verksamheten enligt Fredrik Serger accelerera ytterligare.

– De vill bygga hela sin europeiska verksamhet på oss och det är ju ett väldigt intressant upplägg för vår verksamhet som nu kan nå andra delar av världen utanför Europa. Det kommer dessutom i första hand innebära en ökad omfattning på utvecklingsresurserna och vi kommer anställa ett flertal ingenjörer, säger Fredrik Serger.

YinLun förvärvade 2016 amerikanska Thermal Dynamics, som 2015 sålde värmeväxlare för nästan 50 miljoner dollar, för 56,65 miljoner dollar. Vad köpeskillingen för Setrab landar på hålls än så länge hemligt.

Emiliano Strauss

Limhamnsbaserade Setrab, som utvecklar kylare till bilindustrin, säljs till kinesiska jätten Yinlun. Det kommer innebära en kraftig expansion av det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.