torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Skånska profiler utvecklar IP-koncept för startups

Orbital-topparna Mehrdad Mahdjoubi, Mårten Öbrink och John Karlström har startat bolaget Skin in the game IP. Det handlar om ett nytt koncept för att stötta unga uppstartsbolag genom att maximera värdet på deras intellektuella tillgångar.

Målet är att lyfta unga bolag och deras värdering genom att tidigt arbeta med bolagens IP-strategi och säkra upp värdefulla immateriella rättigheter, IP-rättigheter. Men istället för att ta betalt som traditionella IP-konsulter kommer de att ta andelar i bolagen.

– Hos alla bolag jag varit med i tidigt är en stor utmaning att minska kassaflödet och det är väldigt dyrt att hyra in patentkonsulter. Så vi sätter oss i samma båt som bolagen, vi tar inte en krona utan går in och delar risken, säger Mårten Öbrink till Rapidus.

Idén härstammar från det nya bolagets ordförande John Karlström och hans arbete med uppstartsbolag på AWA, där han gick från patentkonsult till försäljningschef och ansvarig för affärsområdet Awa Innovation. Han är i dag IP-chef på deltid hos Orbital Systems och konsult genom det egna bolaget aliveIP.

AWA är samarbetspartner till Skin in the game IP, som enligt Karlström varken är en traditionell patentkonsultbyrå eller ett patentombud.

– Det utgår lika mycket från frågor om att identifiera avgörande intellektuella tillgångar och strategiska perspektiv på hur dessa tillgångar på bästa sätt synliggörs för till exempel partners och finansiärer. Vi ser oss som en partner till startup-bolagen i detta arbete, säger John Karlström.

Han är största ägare i det nystartade bolaget, vid sidan av Orbital Systems-grundaren Mehrdad Mahdjoubi och näringslivsprofilen Mårten Öbrink, som också sitter i Orbitals styrelse. Än så länge är inte alla detaljer för bolaget bestämda; när det tar fart och vilken inriktning det blir på deras portfölj återstår att se.

– På grund av vår affärsmodell så blir det viktigt för oss att vara mycket selektiva och endast satsa på de bolag som vi verkligen ser en potential i. Det är inga stora andelar vi kommer be om utan går in som minoritetsägare för att jobba med IP-frågorna. Sen kan det också bli aktuellt att vi ingår i en advisory board eller liknande för att bidra med andra erfarenheter och kontakter, säger John Karlström.

Emiliano Strauss

Orbital-topparna Mehrdad Mahdjoubi, Mårten Öbrink och John Karlström har startat bolaget Skin in the game IP. Det handlar om ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.