… som skrivit en bok om digital transformation, baserad på över 20 projekt hos mestadels skånska storbolag och kommuner.
Vad är det för bok du har skrivit?
– Den heter ”Det digitala paraplyet” och beskriver förändringsprocessen som bolag och andra organisationer måste igenom vid den digitala transformationen på ett pragmatiskt vis. Alla pratar om att digitalisera men inte hur detta ska ske. Mogna bolag som har befintliga produkter som hittills gått bra att tjäna pengar på har en stor ryggsäck med sig när organisationerna helt måste förändras. Det är ganska bråttom, exempelvis har Ikea sagt att de har tre år på sig att förändra organisationen och H&M är redan sena.
Varför har du skrivit den?
– Vi har saknat ett bra material som ger organisationerna på kommuner och företag förståelse för hur en digitalisering ska gå till, med exempel som visar att det är själva organisationen som ska förändras, det är inte fokus på tekniska lösningar.
Vilka risker finns med digital transformation?
– Frågeställningar kring säkerheten vid inloggningar och brister i infrastrukturen. Exempelvis är vår e-identifikation, Bank-id, framtagen och hanterad av privata aktörer, bankerna. Där ligger Sverige långt efter. En annan aspekt är att mogna bolag kommer att ha stora problem med omställningen – deras organisationer är tröga att förändra. Jag tror att uppstartsbolag kommer att ta över en hel del, som exempelvis Über gjorde, när de presenterade mycket bättre lösningar och tog sig in i en hundraårig bransch.
Elisabet Ottosson