tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tre snabba till Lars Wendestam, konsult på Human IT…

|  
|  

… som skrivit en bok om digital transformation, baserad på över 20 projekt hos mestadels skånska storbolag och kommuner.

Vad är det för bok du har skrivit?

– Den heter ”Det digitala paraplyet” och beskriver förändringsprocessen som bolag och andra organisationer måste igenom vid den digitala transformationen på ett pragmatiskt vis. Alla pratar om att digitalisera men inte hur detta ska ske. Mogna bolag som har befintliga produkter som hittills gått bra att tjäna pengar på har en stor ryggsäck med sig när organisationerna helt måste förändras. Det är ganska bråttom, exempelvis har Ikea sagt att de har tre år på sig att förändra organisationen och H&M är redan sena.

Varför har du skrivit den?

– Vi har saknat ett bra material som ger organisationerna på kommuner och företag förståelse för hur en digitalisering ska gå till, med exempel som visar att det är själva organisationen som ska förändras, det är inte fokus på tekniska lösningar.

Vilka risker finns med digital transformation?

– Frågeställningar kring säkerheten vid inloggningar och brister i infrastrukturen. Exempelvis är vår e-identifikation, Bank-id, framtagen och hanterad av privata aktörer, bankerna. Där ligger Sverige långt efter. En annan aspekt är att mogna bolag kommer att ha stora problem med omställningen – deras organisationer är tröga att förändra. Jag tror att uppstartsbolag kommer att ta över en hel del, som exempelvis Über gjorde, när de presenterade mycket bättre lösningar och tog sig in i en hundraårig bransch.

Elisabet Ottosson

… som skrivit en bok om digital transformation, baserad på över 20 projekt hos mestadels skånska storbolag och kommuner. Vad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.