söndag 14 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… men Evendo går mot strömmen

Genom ett omvänt förvärv under sommaren har Köpenhamnsbaserade Evendo i praktiken köpt på sig skånska Adonnews börsplats på Spotlight. Evendo, som har ett koppel välkända Malmöprofiler i ägarlistan, utvecklar en bokningssajt för event på första utlandsmarknaden.

De senaste åren har en rad danska innovationsbolag sökt sig över sundet efter riskkapital genom att lista sig på First North Stockholm eller Spotlight. Hittills i år är Evendo ensamt om att lista sig i Sverige.

– Vi är i grunden ett danskt bolag. Men likviditeten för enskilda aktier är fortfarande bättre i Sverige. Det kanske kommer förändras men just nu är det bättre för våra aktieägare om vi är listade i Sverige, säger vd Kasper Kjærbye Larsen till Rapidus.

Liksom huvuddelen av Evendos 18 anställda befinner han sig just nu i London eftersom Evendo är på väg att lansera sin bokningssajt för event på den brittiska marknaden. Sajten är tänkt att fungera som hotellbokningssajten hotels.com fast för den som vill arrangera till exempel en svensexa, födelsedagsfest eller teambuildingaktivitet för arbetslaget.

Bolaget grundades 2014, då under namnet Partybox, av Kasper Kjærbye Larsen. IT-profilen Michael Mathiesen var tidigare med som styrelseledamot men har i dag lämnat bolaget. I gengäld har Evendo under åren fått in ett 30-tal affärsänglar som investerare varav en betydande andel från Sverige. Bland dessa finns Jan Dahlqvist, partner på riskkapitalbolaget Polaris, Jesper Jelmteg som bland annat är styrelseledamot i Stratiteq, Inwidos vd Håkan Jeppsson och Kenneth Schönborg, grundare av omskrivna Stockholmsbolaget Zound Industries.

För Adonnews del innebär affären att bolagets cirka 700 aktieägare får 15 procent av Evendo. Adonnews, som tidigare hette Mobile Loyalty, har en rad tuffa år bakom sig med återkommande nyemissioner och kraftigt sjunkande börskurs. Vd Andreas Ericsson beskriver avnoteringen som ett sätt att fokusera på kärnverksamheten, ett egenutvecklat IT-system för att producera och hantera lokala, digitala annonser.

– Det finns ett kortsiktigt tänk på aktiemarknaden och vi behöver fokusera på vår tillväxt med något längre perspektiv, säger han till Rapidus.

Adonnews har i dag sex anställda.

Erik Olausson

Genom ett omvänt förvärv under sommaren har Köpenhamnsbaserade Evendo i praktiken köpt på sig skånska Adonnews börsplats på Spotlight. Evendo, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight startar nyhetssajt

    Spotlight lanserar en nyhetssajt som bevakar bolag och tillgångar som är noterade på företagets egen aktiemarknad. Vid rodret sitter en Rapidus-veteran, tidigare chefredaktör Niclas Lindstrand.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 


  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.