Köpenhamnsbolaget Tiimo är på väg att lansera sig i Storbritannien. Det sker med bolagets engelska version av sin mjukvara till mobiler och smarta klockor, som skapar struktur för barn med ADHD.
Systemet är sprunget ur ett examensarbete i digital design från IT-universitet i Köpenhamn. Precis före nyår sköt Capnova och fem privata investerare in totalt två miljoner danska kronor.
– Vi förbereder just nu den engelska upplagan av Tiimo, så vi kan lansera oss i Storbritannien, troligtvis i november. Vi satsar på en engelsk utgåva i första hand eftersom det ger tillgång till ett stort språkområde. Efter det tittar vi på utgåvor för Sverige och Norge, säger vd Helen Nørlem Lassen till Rapidus.
Hon grundade bolaget 2015 tillsammans med Melissa Azari. Tiimo sysselsätter i dag åtta personer på hel- och deltid. Parallellt med satsningen på Storbritannien är ledningen i färd med att ta in ytterligare två miljoner danska kronor.
– Vi hoppas få pengarna på plats inom en månad, säger Helen Nørlem Lassen.
Idén bakom Tiimo är att guida ADHD-barn genom vardagens många skiftningar, något som annars kan skapa oro. Appen använder sig bland annat av små ikoner, vibrationer och visuell nedräkning av till exempel dansklektionen eller lunchrasten för att ge barnen struktur på sin dag. Än så länge använder 250 familjer med ADHD-barn appen, som enligt affärsplanen även ska säljas till kommuner och skolor.
Utöver riskkapital har grundarduon fått två miljoner danska kronor i utvecklingsstöd från Markedsmodningsfonden.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø