fredag 19 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsbolag ska digitalisera Swedish Matchs processer

Hash Mobile i Helsingborg har tagit in 10 miljoner kronor sedan starten 2015 varav nära två miljoner under våren. I dagarna slöts ett avtal med Swedish Match som handlar om att digitalisera delar av tobaksföretagets tillverkningsprocess.

– Vår tjänst är en brygga mellan offline och online, så att dokumentation som i dag annars görs med papper och penna, bara ska behöva göras en gång och integreras i bolagets system direkt, säger Hash Mobiles vd Peter Helmersson till Rapidus.

Uppdraget för Swedish Match har just påbörjats och under hösten kommer Hash Mobiles mjukvara att implementeras i tre produktionslinjer på två fabriker i Göteborg och Kungälv.

– Tillsammans med Hash Mobile ska vi nu jobba fram ett sätt att samla in och säkra upp data som effektiviserar vår tillverkningsprocess, säger Tobias Börjesson, ansvarig för processutveckling på Swedish Match.

Sedan tidigare har Hash Mobiles tjänst lockat till sig kunder som fiber- och pappersmassföretaget Ahlström Munksjö, drivmedelsbolaget St 1 och Alfa Laval.

– St 1 använder vår mjukvara när de överför drivmedel till tankbåtarna. Tidigare noterades tankdatan manuellt, men med vårt verktyg hamnar digitala bilder och kommentarer direkt i deras informationsflöde, säger Robin Ottenfeldt som är Hash Mobiles grundare.

Av de nära två miljonerna kommer merparten från affärsänglarna Lars Wikander, Joakim Viklund och Anders Wikström och deras respektive investeringsbolag Wikow Venture, JGRS Investment och P.Wikström J:r. Resterande kommer från Peter Helmersson, Robin Ottenfeldt och Hash Mobiles styrelseordförande Rickard Lövdahl.

Bolaget har fyra heltidsanställda i Helsingborg samt återförsäljare i Holland och Österrike. 2017 omsatte Hash Mobile cirka 3,5 miljoner kronor.

Magnus Erlandsson

Hash Mobile i Helsingborg har tagit in 10 miljoner kronor sedan starten 2015 varav nära två miljoner under våren. I dagarna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.


  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.