Hash Mobile i Helsingborg har tagit in 10 miljoner kronor sedan starten 2015 varav nära två miljoner under våren. I dagarna slöts ett avtal med Swedish Match som handlar om att digitalisera delar av tobaksföretagets tillverkningsprocess.
– Vår tjänst är en brygga mellan offline och online, så att dokumentation som i dag annars görs med papper och penna, bara ska behöva göras en gång och integreras i bolagets system direkt, säger Hash Mobiles vd Peter Helmersson till Rapidus.
Uppdraget för Swedish Match har just påbörjats och under hösten kommer Hash Mobiles mjukvara att implementeras i tre produktionslinjer på två fabriker i Göteborg och Kungälv.
– Tillsammans med Hash Mobile ska vi nu jobba fram ett sätt att samla in och säkra upp data som effektiviserar vår tillverkningsprocess, säger Tobias Börjesson, ansvarig för processutveckling på Swedish Match.
Sedan tidigare har Hash Mobiles tjänst lockat till sig kunder som fiber- och pappersmassföretaget Ahlström Munksjö, drivmedelsbolaget St 1 och Alfa Laval.
– St 1 använder vår mjukvara när de överför drivmedel till tankbåtarna. Tidigare noterades tankdatan manuellt, men med vårt verktyg hamnar digitala bilder och kommentarer direkt i deras informationsflöde, säger Robin Ottenfeldt som är Hash Mobiles grundare.
Av de nära två miljonerna kommer merparten från affärsänglarna Lars Wikander, Joakim Viklund och Anders Wikström och deras respektive investeringsbolag Wikow Venture, JGRS Investment och P.Wikström J:r. Resterande kommer från Peter Helmersson, Robin Ottenfeldt och Hash Mobiles styrelseordförande Rickard Lövdahl.
Bolaget har fyra heltidsanställda i Helsingborg samt återförsäljare i Holland och Österrike. 2017 omsatte Hash Mobile cirka 3,5 miljoner kronor.
Magnus Erlandsson