fredag 23 februari 2024

inloggad som

Köpenhamnsbaserad Ikea-app växer

Med ett egenkapital på 5,5 miljoner danska kronor i moderbolaget Artrebels United är det Ikea-finansierade utvecklingsbolaget Space10 från Köpenhamn i full färd med att produktutveckla en global Ikea-app, med “visual search” som ny funktion.

På Flæsketorvet vid Hovedbanegården i Köpenhamn har Ikea de senaste två åren utvecklat appen Ikea Place. Den går ut på att man i mobilen kan placera en Ikea-möbel ovanpå bilder på sitt eget boende och på så sätt kunna se hur möbeln passar i hemmet.

Space10 är hemlighetsfulla och vill helst överlåta kommunikationen kring Ikea Place till möbeljätten själv. Men i ett meddelande till Rapidus understryker Space10 att appen är deras mest framgångsrika produkt, men bara början för bolaget. Det vittnar den senaste funktionen om: ett digitalt verktyg för att söka efter produkter visuellt.

Space10 är ett typ av framtidslaboratorium som är fullt finansierat av Ikea. Men bolaget är externt och finns endast i Köpenhamn. Space10 har inte velat svara på vad Ikea betalar dem, men poängterar att de inte arbetar för andra varumärken.

Bland grundarna i Space10 finns vd Carla Cammilla Hjort, som också är vd på moderbolaget ArtRebels United. Det senare grundades 2007 och fungerar som ett paraply för bolagen Space10, Trailerpark Festival, Rebel Agency och ArtRebels.

I det senaste räkenskapsåret för 2016 visar moderbolaget ArtRebels United ett överskott på 2,8 miljoner danska kronor, och Space10 själva sysselsätter 26 personer.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Med ett egenkapital på 5,5 miljoner danska kronor i moderbolaget Artrebels United är det Ikea-finansierade utvecklingsbolaget Space10 från Köpenhamn i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.