Lundabolaget Emerse tar in fem miljoner kronor genom en riktad nyemission till bolagets tre befintliga ägare. Kapitalet ska användas till att fortsätta gasa på, i ett bolag som under första kvartalet ökade sin omsättning med 40 procent jämfört med motsvarande period 2017.
Sedan investeringsbolaget Spiltan gick in som delägare i Emerse år 2014 har omsättningen ökat från 11 till 30 miljoner kronor. De två andra delägarna är Dalex, som ägs av Emerse styrelseordförande Håkan Sjunnesson, och Vaygach där Emerses vd och grundare Carl-Johan Grund är majoritetsägare.
– Finansieringen ska säkra upp att vi kan fortsätta växa både organiskt och omsättningsmässigt, säger Carl-Johan Grund.
Emerse har utvecklat en algoritm och plattform som automatiserar köp av digitala medier i vad som kallas programmatisk annonsering. Enligt Carl-Johan Grund sker hälften av alla annonsköp i Europa i dag genom sådan annonsering, där handeln påverkas av parametrar som målgrupp, avsedd effekt och vilken typ av enhet som materialet exponeras på.
En bidragande orsak till det senaste årets starka tillväxt är satsningen på fler säljare, samt en tätare och bättre relation till befintliga kunder menar Carl-Johan Grund.
– Framför allt har vi satsat och ökat mycket på den svenska marknaden det senaste året och vi har även etablerat ett kontor i Stockholm, säger han.
Emerse största kund är i dag ett amerikanskt företag som Carl-Johan Grund inte vill nämna vid namn. Tidigare har de utfört uppdrag åt bland annat Amazon, Pizza Hut, Haglöfs och Barack Obamas presidentvalskampanj 2012.
Nyligen fick Emerse dessutom ett svenskt parti som kund inför det stundande riksdagsvalet i höst. Bolaget har jobbat med svenska partier förut, men aldrig tidigare i samband med en valkampanj.
Emerse har i dag 30 anställda, varav 28 sitter på huvudkontoret i Lund, en i Stockholm och en i Hong Kong. Carl-Johan Grunds gissning är att de växt till runt 40 vid årets slut.
Magnus Erlandsson