onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scaladoveteraner gör omtag med OptimalBits

Lundabaserade OptimalBits har inlett ett partnerskapssamarbete med skyltningsbolaget Tylöprint från Halmstad. Tillsammans lanserar de nu ett digitalt skyltningssystem för mäklarbyråer på svenska marknaden.

När OptimalBits 2013 gick skarpt med sin reklamtjänst för digitala skyltar var den generell och riktad mot kunder med enstaka skärmar. Enligt bolaget fick de tusentals användare i Sverige och utomlands med det blev ändå inget lyft i varken försäljningsvolym eller intäkter.

– Det är tufft för små innovativa bolag att komma ut med lösningar innan marknaden är mogen. Det har vi erfarit på OptimalBits, men nu vänder det förhoppningsvis, säger bolagets vd Manuel Astudillo.

Han uppger att de nu gjort om tjänsten och nischat den mot specifika marknader, där mäklarbranschen blir första rejäla satsningen. OptimalBits har inlett ett partnerskap med Tylöprint som i mer än 30 år utvecklat och sålt sälj- och marknadsföringsverktyg till mäklarbyråer. Bolaget har sitt huvudkontor i Halmstad och omsätter 30-35 miljoner kronor årligen.

– Tylöprint är marknadsledande inom mäklarsektorn och de kommer att erbjuda vår gemensamma lösning till alla sina kunder. Tillsammans med en del andra lösningar som vi har på gång kan detta revolutionera mäklarbranschen, säger Manuel Astudillo.

Tjänsten består dels av uppkopplade, specialdesignade skärmar som är anpassade för skyltfönster, dels av en webbaserad mjukvara som styr vad som visas på skärmarna. På så sätt ska mäklarna snabbt kunna uppdatera skärmarna varifrån som helst, exempelvis med information om pågående budgivningar.

OptimalBits grundades 2011 av Scaladoveteranerna Manuel Astudillo och Pierre Elzouki, som tillsammans med Aron Kornhall är bolagets enda ägare. Förutom ägarna och externa konsulter har bolaget inga anställda och en omsättning under miljonen.

Emiliano Strauss

Lundabaserade OptimalBits har inlett ett partnerskapssamarbete med skyltningsbolaget Tylöprint från Halmstad. Tillsammans lanserar de nu ett digitalt skyltningssystem för mäklarbyråer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.