Lundabaserade OptimalBits har inlett ett partnerskapssamarbete med skyltningsbolaget Tylöprint från Halmstad. Tillsammans lanserar de nu ett digitalt skyltningssystem för mäklarbyråer på svenska marknaden.
När OptimalBits 2013 gick skarpt med sin reklamtjänst för digitala skyltar var den generell och riktad mot kunder med enstaka skärmar. Enligt bolaget fick de tusentals användare i Sverige och utomlands med det blev ändå inget lyft i varken försäljningsvolym eller intäkter.
– Det är tufft för små innovativa bolag att komma ut med lösningar innan marknaden är mogen. Det har vi erfarit på OptimalBits, men nu vänder det förhoppningsvis, säger bolagets vd Manuel Astudillo.
Han uppger att de nu gjort om tjänsten och nischat den mot specifika marknader, där mäklarbranschen blir första rejäla satsningen. OptimalBits har inlett ett partnerskap med Tylöprint som i mer än 30 år utvecklat och sålt sälj- och marknadsföringsverktyg till mäklarbyråer. Bolaget har sitt huvudkontor i Halmstad och omsätter 30-35 miljoner kronor årligen.
– Tylöprint är marknadsledande inom mäklarsektorn och de kommer att erbjuda vår gemensamma lösning till alla sina kunder. Tillsammans med en del andra lösningar som vi har på gång kan detta revolutionera mäklarbranschen, säger Manuel Astudillo.
Tjänsten består dels av uppkopplade, specialdesignade skärmar som är anpassade för skyltfönster, dels av en webbaserad mjukvara som styr vad som visas på skärmarna. På så sätt ska mäklarna snabbt kunna uppdatera skärmarna varifrån som helst, exempelvis med information om pågående budgivningar.
OptimalBits grundades 2011 av Scaladoveteranerna Manuel Astudillo och Pierre Elzouki, som tillsammans med Aron Kornhall är bolagets enda ägare. Förutom ägarna och externa konsulter har bolaget inga anställda och en omsättning under miljonen.
Emiliano Strauss