Lundabaserade Apparkingspot har varit igång i drygt ett år. Tidigare i år gick Custos, ägarbolaget till bland annat tidningen Metro, in som investerare. Sedan dess har över 200 nya delägare tillkommit via en gräsrotskampanj som landade på strax över två miljoner kronor.
– Nu ligger fokus på att marknadsföra tjänsten. Först ska vi marknadsföra oss i Stockholm och Göteborg, sedan är Malmö näst på kartan, säger vd Sasa Farkas till Rapidus.
Idén bakom Apparkingspot är att lediga parkeringsplatser inte ska stå tomma i onödan. I appen kan både privatpersoner och företag hyra ut sina parkeringsplatser när de inte används. För den parkeringssugne finns en kartvy där lediga platser listas. Pris och tid bestäms innan uthyraren lägger upp platser.
Parallellt är Apparkingspot i färd med att utveckla ny funktionalitet. Till sommaren ska en marksensor, som placeras på parkeringsplatsen, och en motsvarande sändare i bilen vara färdig. Tanken är att det ska vara möjligt med automatiserad uthyrning. När bilägaren lämnar sin parkeringsplats så notifieras appen och ägaren kan välja att hyra ut parkeringsplatsen en viss tid eller inte alls. Samt ges möjligheten att automatisera uthyrningen genom att exempelvis hyra ut platsen på förhand bestämd tid efter att den blivit tom.
Närmast väntar en expansion till den brittiska marknaden, där bolaget för diskussioner med potentiella samarbetsparter.
Sedan start 2016 har Apparkingspot knytit till sig 1.200 användare och omkring 100 parkeringsplatser. Under 2018 är målet 50.000 användare och 10.000 parkeringsplatser.
Grundare är Sasa Farkas och Erik Glitterstam. Apparkingspot sysselsätter tre personer samt ett utvecklingsteam om tio personer i Serbien. Custos, som finansmannen Christen Ager-Hanssen äger, är 20 procentig delägare.
Emily Binks