fredag 4 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Parkeringsapp tar in två miljoner via gräsrotskampanj

Lundabaserade Apparkingspot har varit igång i drygt ett år. Tidigare i år gick Custos, ägarbolaget till bland annat tidningen Metro, in som investerare. Sedan dess har över 200 nya delägare tillkommit via en gräsrotskampanj som landade på strax över två miljoner kronor.

– Nu ligger fokus på att marknadsföra tjänsten. Först ska vi marknadsföra oss i Stockholm och Göteborg, sedan är Malmö näst på kartan, säger vd Sasa Farkas till Rapidus.

Idén bakom Apparkingspot är att lediga parkeringsplatser inte ska stå tomma i onödan. I appen kan både privatpersoner och företag hyra ut sina parkeringsplatser när de inte används. För den parkeringssugne finns en kartvy där lediga platser listas. Pris och tid bestäms innan uthyraren lägger upp platser.

Parallellt är Apparkingspot i färd med att utveckla ny funktionalitet. Till sommaren ska en marksensor, som placeras på parkeringsplatsen, och en motsvarande sändare i bilen vara färdig. Tanken är att det ska vara möjligt med automatiserad uthyrning. När bilägaren lämnar sin parkeringsplats så notifieras appen och ägaren kan välja att hyra ut parkeringsplatsen en viss tid eller inte alls. Samt ges möjligheten att automatisera uthyrningen genom att exempelvis hyra ut platsen på förhand bestämd tid efter att den blivit tom.

Närmast väntar en expansion till den brittiska marknaden, där bolaget för diskussioner med potentiella samarbetsparter.

Sedan start 2016 har Apparkingspot knytit till sig 1.200 användare och omkring 100 parkeringsplatser. Under 2018 är målet 50.000 användare och 10.000 parkeringsplatser.

Grundare är Sasa Farkas och Erik Glitterstam. Apparkingspot sysselsätter tre personer samt ett utvecklingsteam om tio personer i Serbien. Custos, som finansmannen Christen Ager-Hanssen äger, är 20 procentig delägare.

Emily Binks

Lundabaserade Apparkingspot har varit igång i drygt ett år. Tidigare i år gick Custos, ägarbolaget till bland annat tidningen Metro, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]