Malmöbaserade Mionix växer, men långsammare än tänkt, efter att lanseringen av deras nya produktsortiment av designade tangentbord och möss för datorspelare försenades. 2017 blir ett tufft mellanår, uppger vd Carl Silbersky.
Mionix grundades i Växjö 2008, men flyttade till Malmö när Carl Silbersky tillträdde som vd 2014. Företaget har från början specialiserat sig på att utveckla hårdvara som avancerade möss, tangentbord och hörlurar för datorspelare. I början av 2017 var planen att lansera ett helt nytt sortiment av designade och färgglada produkter som skulle tilltala fler än bara spelare.
– Tangentbord och möss är i dag antingen svarta och trista, eller aluminium och stelt. Vi lanserar något helt nytt, säger Carl Silbersky till Rapidus.
I somras offentliggjorde de planerna på en börsnotering. Samtidigt drog produktlanseringen ut på tiden. Först under hösten kom det nya sortimentet ut på marknaden, vilket gjorde att bolaget tappade ”månader i tillväxt”.
– Vårt fokus nu är att växa. Och vi växer starkt i Norden, Europa, Japan och USA. Men det är 2018 som bolaget fullt ut får bevisa sig, säger Carl Silbersky.
Han siktar på att bolaget ska tredubbla omsättningen 2018. I år beräknas den däremot landa på ungefär samma nivåer som verksamhetsåret som löpte från juli 2015 till december 2016, det vill säga drygt 30 miljoner kronor.
Som Rapidus rapporterade i går har Mionix just fått en ny teknikchef. I notisen förväxlades han dock med en annan person, rätt ska vara Martin Mellstam med en bakgrund från bland annat Animus Home och i dag produktutvecklare på Mionix. Rapidus beklagar förväxlingen.
Felicia Frithiof