måndag 20 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Växande Ustwo byter Malmöchef

Ustwos 70-talet anställda i Malmö är på väg att få en ny chef sedan medgrundaren Marcus Woxneryd lämnat vd-posten för en mer övergripande roll i koncernen.

70 procent av intäkterna kommer fortfarande från digitala utvecklingsuppdrag åt kunder som Ikea, BMW och Sony. Men de senaste åren har Ustwo breddat verksamheten till att inkludera egna produkter, främst spel till mobil och läsplatta, samt investeringar i uppstartsbolag där Ustwo står för delar av utvecklingsarbetet och får en andel i bolaget eller dess framtida intäkter som betalning.

– Det har blivit en rätt komplex maskin. Min roll kommer vara globalt strategisk, att fundera på hur dessa olika ben ska se ut om fem år, säger Marcus Woxneryd, en av fyra ägare till Ustwo.

Affärschefen Mick Cordero tar över som tillförordnad vd för det svenska dotterbolaget. Rekryteringen av en permanent vd har precis inletts.

Globalt sysselsätter Ustwo i dag runt 270 personer i Malmö, Sydney, London och New York. Omsättningen i det svenska dotterbolaget landade på 74 miljoner kronor 2016, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Ett litet negativt rörelseresultat 2015 vändes till en rörelsevinst på 3,2 miljoner kronor.

Bland de regionala bolag där Ustwo bytt arbetsinsats mot delägarskap finns Malmöbaserade Health Guide IRL, med varumärket Twiik, samt danska Pausable. Båda är fokuserade på hälsoinriktade appar.

Erik Olausson

Ustwos 70-talet anställda i Malmö är på väg att få en ny chef sedan medgrundaren Marcus Woxneryd lämnat vd-posten för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.