Marknaden växer för mobila betalningar av parkeringsplatser. Lundabaserade Parkster tredubblade sin omsättning under 2016 och har därefter fått sitt största kontrakt hittills.
Parksters tjänst innebär att man kan betala för anslutna parkeringsplatser via app eller sms. Kunden debiteras för exakt den tid som p-platsen används och behöver inte betala någon extra avgift för att använda tjänsten.
Det senaste året har Lundabolaget växt bland annat genom kommunala kontrakt. I höstas blev det exempelvis möjligt att använda Parksters app vid betalning för alla kommunala p-platser i Malmö, och nu senast tecknades ett liknande avtal med Stockholms stad. Det uppdraget omfattar all parkering på gatumark.
– Det innebär 1.200 parkeringsautomater, vilket kan jämföras med Malmö som har 600. Dessutom håller ytterområden i Stockholm, som tidigare inte har haft p-avgifter, på att avgiftsbeläggas. Det betyder att ytan som vi är verksamma på kommer att växa med en yta som motsvarar Göteborg, säger Parksters vd Henrik Hallgren till Rapidus.
Han uppger att bolagets omsättning tredubblades 2016 jämfört med 2015, från 20 till 60 miljoner kronor. I de siffrorna ingår samtliga p-avgifter som betalas in, pengar som Parkster i sin tur skickar vidare till parkeringsplatsernas ägare. Vinsten ser ut att landa på en halv miljon kronor, vilket är ungefär vad den var 2015.
– Intäkterna består bland annat av extratjänster till företag. De har ökat 2016 jämfört med 2015, men vi har valt att återinvestera dem genom nyanställningar och marknadsföring, säger Henrik Hallgren.
Även andra bolag i branschen som Rapidus har varit i kontakt med uppger att 2016 har varit ett framgångsrikt år.
– Branchen växer så det knakar, inte bara i en svensk kontext, säger Anders Bäck på Stockholmsbaserade EasyPark – som även har en stor marknadsandel i Köpenhamn.
Elin Andersson Rosenstock