Lundabolaget Uniti drog i förra veckan igång en insamlingskampanj, så kallad crowdfunding, för att bekosta utvecklingen av sin lättvikts-elbil för stadskörning. Målet att få in fem miljoner kronor nåddes inom de första dagarna, på onsdagsförmiddagen hade bolaget rest 6,5 miljoner kronor.
Mer än 320 personer har hittills investerat i projektet vars insamling fortgår till mitten av november.
I praktiken innebär insamlingskampanjen en emission, där de som stöttar bolaget får aktier i utbyte. Från start var tanken att sälja fem procent av bolaget för fem miljoner kronor, men hur stor del som säljs ökas i takt med att fler investerar.
Pengarna ska gå till att anställa personal och fortsätta utvecklingen av en prototyp som ska vara klar i slutet av nästa år.
– Med pengarna kan vi köpa in saker och börja prata seriöst med tillverkare. Tekniken är klar men vi behöver chassi och motorer för att börja bygga, säger bolagets finansieringsansvarige André Bogsjö.
Unitis bil utvecklas för stadskörning och kommer kunna köra max 90 km/h med en räckvidd på 15 mil. Tanken är att använda miljövänliga material som biokompositer, hampa och lin i tillverkningen. Redan nu har bolagets 150-200 förbeställningar på bilen, uppger André Bogsjö.
– Egentligen är det intresseanmälningar till förbeställningar som görs när prototypen är klar, säger han till Rapidus.
Uniti finns på Ideon i Lund och 20 personer arbetar i företaget. Uniti knoppades av i början av året från ett projekt sprunget ur numera avvecklade LU Open. Styrelseordförande är Mikael Söderberg, teknikchef i Göteborgsbaserade Pelagicore som utvecklar infotainmentsystem för bilar i samarbete med bland annat Volvo, Ericsson och Mercedes-Benz.
Emily Binks