Det relativt nybildade Malmöföretaget Selfpoint utvecklar mjukvara för e-tjänster åt kommuner och företag. Bolaget har redan plockat ett antal stora kunder, däribland Kristianstad kommun och Tekniska verken i Kiruna.
Det mobilanpassade systemet som teamet på Minc utvecklar kan bland annat hantera avtal, tidsbokningar, felanmälningar, arbetsorder, resursplanering, videosamtal och kundtjänstärenden. Mjukvaran är molnbaserad.
När det gäller funktionaliteten för arbetsorder kan exempelvis en budbilsförare i sin mobil eller surfplatta rapportera in en färdig tur och få ett nytt uppdrag med koordinater, utan att behöva återkomma till centralen. Ytterligare en funktion är kopplingen med Bank-ID, som möjliggör digital signering av exempelvis elavtal och bygglovsansökningar. Systemet innefattar också en ”Mina sidor” portal för kunder, medarbetare och medborgare.
– Det unika är att vi har fogat samman allting till en plattform, säger Kristian Lindsjö till Rapidus.
Han grundade Selfpoint i mitten av 2015 tillsamman med Mathias Hansson. Båda har ett förflutet från IT-konsultbolaget Bouvet Syd, där Mathias Hansson var vd. Verksamheten har hittills finansierats med egna medel och ett lån från Almi.
– Vår produkt har fått en enorm spridning i kommunvärlden där e-tjänster är ett hett ämne, säger Kristian Lindsjö.
Bland kunderna syns Sparbanken Syds Stiftelse, Kristianstads kommun, Göteborgs Energi, kommunägda Hässleholm Miljö, Tekniska verken i Kiruna samt ett stort svenskt byggbolag.
Safepoint sysselsätter sex personer.
Emily Binks