Awa Ipro har fått i uppdrag att sälja 173 kullager-patent från verkstadsjätten SKF. För Malmöbolaget hägrar en betydande andel av en affär värd ett antal hundra miljoner kronor. Parallellt har systerbolaget Awapatent värvat Volvogruppens globala IP-chef till ett nytt affärsområde.
Awa Ipro bildades 2012 som ett mer riskbenäget systerbolag till immaterialrättsbyrån Awapatent och sysselsätter i dag sex anställda. Historiskt har Awa Ipro främst jobbat med uppstartsbolag som vill hitta alternativa sätt att dra in pengar på sina rättigheter. Nyligen sålde bolaget exempelvis patent från den lilla hörlursutvecklaren Melaud i Stockholm.
Framöver ska Awa Ipro rikta sig mer mot storföretag. I fallet med SKF handlar det om patent inom kullager för bilindustrin och vitvarutillverkare som Awa Ipro har fram till julafton att hitta köpare eller licenstagare till.
– Det räcker med att vi säljer ett av SKF:s patent för att vi ska gå jämnt ut på projektet. Går hela affären i lås kan det röra sig om tiotals miljoner kronor i intäkter, säger vd Thomas Torounidis utan att vilja precisera hur stor andel av SKF:s patentintäkter som tillfaller Awa Ipro.
Blir det ingen försäljning går dock Awa Ipro lottlösa, vilket hände förra året då bolaget fick ett liknande uppdrag för Telia.
Awa Ipro omsatte 1,4 miljoner kronor förra året, Thomas Torounidis räknar med något lägre omsättning i år. Ett negativt rörelseresultat 2015 balanserades upp av en kapitalinjektion på 1,9 miljoner kronor från Awapatent.
Awa Ipro och Awapatent ingår båda i den personalägda Awa-koncernen, som förra året omsatte 593 miljoner kronor med ett resultat efter skatt på 23,5 miljoner. Koncernchef Magnus Hallin räknar med att öka omsättningen med tio procent under 2016. Awapatent har i dag knappt 300 anställda, varav närmare 120 i Skåne. Patentbyrån har just värvat Volvogruppens globala IP-chef Henrik Olsson för att leda ett nytt affärsområde inom strategirådgivning kopplat till immateriella rättigheter.
Erik Olausson