Det senaste året har Lundabaserade Trivector lagt ett antal miljoner kronor på idén att ersätta privatägda bilar med transportabonnemanget EC2B. Just nu jobbar ledningen med en affärsplan för att kunna knoppa av tekniken.
EC2B står för “easy to be” och är tänkt att kunna inkludera allt från medlemskap i en bilpool till lånecyklar, månadskort på Skånetrafiken och till och med enskilda taxiresor. Transportmedel ska kunna bokas med mobilen och genom att abonnemanget ingår i hyran i nybyggda fastigheter ska fastighetsägaren kunna komma undan med att bygga färre parkeringsplatser än vad kommunen annars kräver.
– Det är väldigt dyrt att bygga parkeringsplatser i stadsmiljö, till exempel i källaren på nybyggda hus. Därför finns det ett stort intresse för det här från fastighetsägarna sida, säger Trivectors vd Christer Ljungberg till Rapidus.
Lunds kommun har ställt sig positiv och inom kort påbörjar Trivector en pilotstudie på Brunnshögsområdet. Trivector, som har knappt hundra anställda i Lund, Stockholm och Göteborg, har bland annat fått 500.000 kronor i EU-finansiering för utvecklingsprojektet.
– Men det mesta har vi stått för själva. Vi har arbetat på det här i lite mer än ett år och lagt ett par miljoner kronor på projektet, säger Christer Ljungberg.
Under hösten räknar han med att knoppa av tekniken i ett nytt joint venture-bolag tillsammans med ett antal andra delägare.
– Vi har många som är intresserade, bland annat privata investerare. Just nu arbetar vi med affärsmodellen och tittar på hur ett sådant här bolag ska tjäna pengar, säger Christer Ljungberg.
Trivector grundades i slutet av 1980-talet av fyra trafikforskare från LTH, varav tre i dag står som ägare. Bolaget är främst inriktat på konsulttjänster och IT-system för kollektivtrafiken. En av storsäljarna är IntraInfo3 som används av bland andra Skånetrafiken, SL och Luleå Lokaltrafik för att visa trafikinformation på hållplatser och stationer.
Efter att ha sålt dotterbolaget Trivector Information till PR-byrån Gullers Grupp förra vintern består koncernen i dag av tre dotterbolag. Omsättningen ökade marginellt under 2015 till 96,5 miljoner kronor med 9,2 miljoner i resultat.
Erik Olausson