Malmöbolaget United Influencers Media Group har fått tung uppbackning av ägaren Dan Olofsson i flera år. I början av februari öppnade bolaget, som tidigare hette Mikz, ett nytt kontor i Helsingfors. Tre medarbetare är redan på plats och förhoppningsvis ska antalet anställda växa under året.
– Det beror på hur verksamheten utvecklar sig, generellt är vi åtta medarbetare på varje kontor, säger vd Istvan Beres till Rapidus.
United Influencers Media Group fick en ny storägare i norska United Bloggers ifjor och bytte i samband med det namn. United Influencers fokuserar på content marketing, vilket innebär att inlägg från företag placeras bland inlägg från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Isabella Löwengrip i bolagets app. Bland nytillkomna dragplåster syns golffamiljen Parnevik.
Bolagets app och hemsida har ungefär fyra miljoner unika besökare i månaden, uppger Istvan Beres. En franchisemodell för hela konceptet med teknik och affärsmodell är under uppstart.
– Vi håller på att rulla ut ett franchisekoncept och har kontakter med företag i ett antal länder, bland annat Spanien, Polen och Indien. Målsättningen är att köra Norden i egen regi och resten på franchisebasis, säger Istvan Beres.
Företaget sysslar även med licensförsäljning av teknik för kuponger och presentkort samt det egenutvecklade kundhanteringssystemet.
United Influencers Media Group omsatte mindre än 100.000 kronor 2014, samma år investerade Dan Olofssons ägarbolag Danir 126 miljoner kronor via koncernbidrag. Vad omsättningen för 2015 landade på vill Istvan Beres inte berätta, men han är hoppfull inför 2016.
– Vi har en målsättning på en omsättning på 100 miljoner kronor med ett positivt resultat under 2016, säger Istvan Beres.
I september öppnade United Influencers kontor i Stockholm där 8 av bolagets 22 medarbetare finns. I Malmö arbetar 6 personer.
Emily Binks