måndag 19 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundstrafiken fortsatt tät trots ID-kontroller

Ett bussbolag kommer halvera sina avgångar – men varningarna om gränskontrollernas trafikpåverkan håller inte. 

Farhågorna om en dramatisk nedgång i Öresundstrafiken med anledning av gränskontrollerna som infördes den 4 januari tycks ha varit starkt överdrivna. Det mest dramatiska hittills är att Öresundsbussarna (Gråhundbus 999) meddelar att man från och med i morgon halverar sina turer över bron. 

Beslutet grundar sig ironiskt nog inte på gränskontrollerna, utan i ekonomi. Gränskontrollerna märks i stort sett ingenstans. 

– Gränskontrollerna betyder ingenting för oss. Busschaufförerna ber om att få se ID-kort vid ombordstigning i Köpenhamn – och den svenska polisen är trevlig på andra sidan, säger vd:n för Gråhundbus, Jørgen Andersen till Rapidus. 

– Jag har förlorat en miljon danska kronor på bussar över Öresund under 2015. Jag halverar därför från två till en bussar om dygnet i fast drift mellan Köpenhamn och Malmö. Det ska jag berätta för Öresundsbron på ett frukostmöte imorgon. Blir ekonomin inte bättre, så lägger jag ner rutten helt till sommaren. Konkurrensen med tåg över på 20 minuter är svår, säger Jørgen Andersen. 

Övriga busslinjer kan ännu inte identifiera större trafikförändringar som en effekt av gränskontrollerna.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör ligger trafiken och passagerarantalet i linje med januari förra året. Men det är också traditionellt lågsäsong för trafiken. 

– Först vid det danska sportlovet kan vi se om gränskontrollerna skapar köer och trafiknedgång. Men vi gör vad vi kan för att förhindra köer, säger HH Ferries vd Henrik Rørbæck till Rapidus. 

Han anser för övrigt att gränskontrollerna strider mot EU-direktiven. 

Skånetrafiken har hittills bara noterat en liten nedgång i försäljningen av Jojo-korten för Öresundsresor, som även gäller på DSB:s tåg, Movias bussar och på metron i Köpenhamn. Från den 4-24 januari stannar nedgången på minus 1,5 procent, eller 75 färre sålda månadskort, som totalt uppgår till 5.033 stycken. 

För övrig biljettförsäljning har statistiken en eftersläpning på en månad, och kan presenteras först i slutet av februari, uppger Skånetrafikens webbredaktör Lise Österlind. 

På Öresundsbron har trafiken däremot ökat med mellan 3-4 procent under januari, vilket räknas som en stor ökning. 

 – Hur mycket som kan förklaras med gränskontrollerna är svårt att säga, vi hart en generell ökning av trafiken, främst på grund av en ökad fritidstrafik, säger Sanna Holmquist, PR-chef på Öresundsbron. 

SJ beslutade i december att ställa in sina X2000-tåg till Köpenhamn så länge gränskontrollerna pågår.

Klik her for dansk version af artikeln.

Keld Broksø

Ett bussbolag kommer halvera sina avgångar – men varningarna om gränskontrollernas trafikpåverkan håller inte.  Farhågorna om en dramatisk nedgång i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.