Ett bussbolag kommer halvera sina avgångar – men varningarna om gränskontrollernas trafikpåverkan håller inte.
Farhågorna om en dramatisk nedgång i Öresundstrafiken med anledning av gränskontrollerna som infördes den 4 januari tycks ha varit starkt överdrivna. Det mest dramatiska hittills är att Öresundsbussarna (Gråhundbus 999) meddelar att man från och med i morgon halverar sina turer över bron.
Beslutet grundar sig ironiskt nog inte på gränskontrollerna, utan i ekonomi. Gränskontrollerna märks i stort sett ingenstans.
– Gränskontrollerna betyder ingenting för oss. Busschaufförerna ber om att få se ID-kort vid ombordstigning i Köpenhamn – och den svenska polisen är trevlig på andra sidan, säger vd:n för Gråhundbus, Jørgen Andersen till Rapidus.
– Jag har förlorat en miljon danska kronor på bussar över Öresund under 2015. Jag halverar därför från två till en bussar om dygnet i fast drift mellan Köpenhamn och Malmö. Det ska jag berätta för Öresundsbron på ett frukostmöte imorgon. Blir ekonomin inte bättre, så lägger jag ner rutten helt till sommaren. Konkurrensen med tåg över på 20 minuter är svår, säger Jørgen Andersen.
Övriga busslinjer kan ännu inte identifiera större trafikförändringar som en effekt av gränskontrollerna.
På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör ligger trafiken och passagerarantalet i linje med januari förra året. Men det är också traditionellt lågsäsong för trafiken.
– Först vid det danska sportlovet kan vi se om gränskontrollerna skapar köer och trafiknedgång. Men vi gör vad vi kan för att förhindra köer, säger HH Ferries vd Henrik Rørbæck till Rapidus.
Han anser för övrigt att gränskontrollerna strider mot EU-direktiven.
Skånetrafiken har hittills bara noterat en liten nedgång i försäljningen av Jojo-korten för Öresundsresor, som även gäller på DSB:s tåg, Movias bussar och på metron i Köpenhamn. Från den 4-24 januari stannar nedgången på minus 1,5 procent, eller 75 färre sålda månadskort, som totalt uppgår till 5.033 stycken.
För övrig biljettförsäljning har statistiken en eftersläpning på en månad, och kan presenteras först i slutet av februari, uppger Skånetrafikens webbredaktör Lise Österlind.
På Öresundsbron har trafiken däremot ökat med mellan 3-4 procent under januari, vilket räknas som en stor ökning.
– Hur mycket som kan förklaras med gränskontrollerna är svårt att säga, vi hart en generell ökning av trafiken, främst på grund av en ökad fritidstrafik, säger Sanna Holmquist, PR-chef på Öresundsbron.
SJ beslutade i december att ställa in sina X2000-tåg till Köpenhamn så länge gränskontrollerna pågår.
Klik her for dansk version af artikeln.
Keld Broksø