Mjukvarubolaget Pinmeto i Malmö har fått sin i särklass största samarbetspartner hittills i klädjätten H&M. Pinmeto backas bland annat upp av miljardkoncernen Axel Johanson och med affären i hamn satsar ledningen på att mångdubbla personalstyrkan och öppna försäljningskontor i Stockholm.
Med Pinmetos teknik ska företag enklare få kontroll över sina lokala butiker eller kontors närvaro på nätet. Mjukvaran driver trafiken och analyserar hur besökarna använder kartor, Twitter, Facebook eller Instagram om företaget. Bland kunderna finns gymkedjan Fitness24Seven, OKQ8 och Clarion Hotel. Nyligen tillkom även H&M, med knappt 200 butiker i Sverige.
– Det är vår absolut största samarbetspartner hittills. Vi fokuserar på internationella kunder med etableringar i Sverige. Vi vet av erfarenhet att vi får bra draghjälp inifrån organisationerna som kan leda till internationell försäljning, säger grundaren och vd:n Daniel Melkersson, med bakgrund i Malmöbyrån Crowd.
Företaget har fyra anställda och rekryterar just nu fyra ytterligare personer till utveckling och försäljning. Planen är att ha 20 anställda till december 2016. I januari ska man öppna nytt säljkontor i Stockholm.
– Var det blir är inte bestämt, men vi tittar på att vi vill sitta nära våra kunder på Sveavägen, säger Daniel Melkersson.
Förra året investerade affärsängeln Lars Wingefors 1,5 miljoner kronor i Pinmeto och tidigare i år gick Axel Johnson-koncernen in med ett par miljoner via investeringsbolaget D-Ax. Parallellt med den pågående expansionen förbereder ledningen en nyemission som ska stängas under våren och enligt planen ge 20 miljoner kronor i kassatillskott.
– Pengarna är till att skala upp både produktion och försäljning. Det vi gör är att påbörja uppskalningen redan nu och agerar på att vi ska ta in de här pengarna i vår, säger Daniel Melkersson till Rapidus.
Första räkenskapsåret på 16 månader, omsatte Pinmeto runt en halv miljon kronor. I år ser siffran ut att landa på runt en miljon.
Olof Peterson