fredag 3 maj 2024

inloggad som

Lucasförsäljning och valutavinst lyfter Jolife

Sedan Lundabolaget Jolife köptes upp av amerikanska Physio-Control 2012 har försäljningen av hjärtkompressionsmaskinen Lucas tagit fart på allvar. I det färska bokslutet dubblar Jolife rörelseresultatet till 137 miljoner kronor.

Även efter skatt och lämnade koncernbidrag slutar vinsten på 100 miljoner kronor för räkenskapsåret maj 2014 till april 2015, vilket kan jämföras med 55 miljoner året före. Totalt under perioden har Physio-Control sålt strax över 3.000 exemplar av Lucas, uppger Jolifes vd Erik von Schenck. Det är en ökning med runt 25 procent.

Erik_von_schenck– Sedan dess har det fortsatt i samma riktning. Största marknaden är USA följt av Europa och Asien. Arabvärlden är en marknad som kommer starkt och står nu för lika mycket som resten av Asien. Tillverkningen av Lucas är utlagd på Partnertech så de har fått mycket att göra, säger Erik von Schenck till Rapidus.

Jolifes nettoomsättning hamnade på 259 miljoner kronor. Till det kommer 25 miljoner i valutavinst, en effekt av den lågt värderade svenska kronan. I siffrorna ingår mindre intäkter från försäljning av Physio-Controls övriga produkter i Sverige.

Lucas är en batteridriven maskin som spänns runt patienten för att ge hjärtkompressioner, främst i ambulansen eller inne på sjukhuset. Tekniken är utvecklad i Lund och de 17 anställda vid Lundakontoret är i första hand sysselsatta med att utveckla tillbehör och nya, specialiserade versioner av Lucas.

– Exempelvis vill man kunna använda Lucas medan man vinschar upp patienten i en helikopter, säger Erik von Schenck.

Han räknar med att behöva anställa ytterligare ett par personer det närmaste året.

Erik Olausson

Sedan Lundabolaget Jolife köptes upp av amerikanska Physio-Control 2012 har försäljningen av hjärtkompressionsmaskinen Lucas tagit fart på allvar. I det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.